zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse jongeren positief over EU

6 maart 2015 - Meer dan 70 procent van de Nederlandse jongeren is positief over de EU en waar zij voor staat. Wel dringen jongeren aan op meer eensgezindheid en minder bureaucratie.

Dit is de uitkomst van de Erasmus Generation Survey van ThinkYoung en internationaal leidend  Burson-Marsteller. Voor dit onderzoek zijn 1.500 jongeren uit de 28 lidstaten gevraagd naar hun opvattingen over de EU en onderwerpen waar de EU zich de komende jaren op zou moeten richten.


 
Eenheid en diversiteit
De meeste jongeren associëren de EU met eenheid, diversiteit, toekomst en vrede. Als grootste probleem wijzen jongeren de bureaucratie binnen de EU aan. Jongeren zien de EU als een organisatie die te langzaam beweegt en waar belangrijke beslissingen worden genomen door ambtenaren in plaats van door gekozen vertegenwoordigers. In Nederland associëren jongeren de EU het meest met bureaucratie (52 procent), gevolgd door vrede (32 procent) en stabiliteit (32 procent). Opvallend is wel dat Nederlandse jongeren meer vertrouwen hebben in nationale en Europese politici dan jongeren in andere EU landen.
 
Europese kansen
"Europa scoort bovengemiddeld goed onder Nederlandse jongeren en hun interesse in de EU is groot. Zij zien vooral de kansen die Europa biedt. Nu is het aan de EU en de politici om de volgende stap zetten en het interesse van jongeren om te zetten in actieve participatie," zei Kees Boef, Market Leader Burson-Marsteller Nederland.
 De overwegend positieve houding ten opzichte van de EU wordt bevestigd door de grote steun voor het ‘Europese project’. 67 procent van de jongeren staat hier positief tegenover. Deze groep is van mening dat een verenigd en eensgezind Europa belangrijk is om de Europese belangen op het wereldtoneel effectief te kunnen behartigen. Slechts zeventien procent van de respondenten is van mening dat hun land individueel er beter voor staat.

Vrij verkeer van personen grootste verworvenheid
Het recht van EU-burgers om te reizen, wonen en werken binnen de EU (83 procent) gevolgd door vrede en stabiliteit (61 procent) behoren tot de belangrijkste verworvenheden van de EU volgens de jongeren. Het vrije verkeer van goederen (25 procent) en het waarborgen van fundamentele rechten en vrijheden volgen op de derde en vierde plaats.
Twee derde van de respondenten is van mening dat Europeanen naast hun nationale normen en waarden ook Europese normen en waarden delen. Normen en waarden worden vooral beïnvloed door de directe omgeving zoals familie en vrienden. Media, politici en religie spelen hierbij een ondergeschikte rol.

Groei en werkgelegenheid belangrijkste taak EU
Volgens de Europese jongeren is het stimuleren van groei en het creëren van banen (59 procent) de belangrijkste taak van de EU. Op de tweede en de derde plaats volgen respectievelijk het bestrijden van de klimaatveranderingen (28 procent) en corruptie (21 procent). Het bestrijden van corruptie wordt gezien als een voorwaarde om ondernemerschap onder jongeren te stimuleren (zeventien procent). Daarnaast moet de EU de bureaucratie verminderen (25 procent) en meer investeren in kennis en opleidingen (29 procent) om een impuls te geven een jonge ondernemers.

EU moet participatie jongeren stimuleren
82 procent van de respondenten geeft aan dat zij geïnteresseerd is in Europese politiek en 65 procent is van mening dat hun stem invloed heeft. Desalniettemin gaan jongeren ervan uit dat personen tussen de 35-60 jaar meer invloed hebben op de Europese politiek. Het verhogen van de participatie van jongeren in Europa is een voorwaarde van het Verdrag en stelt de Europese instellingen voor een grote uitdaging. Zij moeten meer doen om informatie over de EU en de Europese verkiezingen beschikbaar te stellen. Daarnaast moeten zij jongeren meer betrekken in het politieke proces en debat.
De resultaten laten zien dat het betrekken van jongeren op grote schaal en via verschillende invalshoeken moet gebeuren. Meer dan een derde (35 procent) van de respondenten pleit voor het opnemen van een vak over Europa in het leerplan. Scholieren zouden meer moeten leren over de Europese normen en waarden, de geschiedenis van de Europese Unie, het functioneren en de verantwoordelijkheden van de verschillende instellingen. Verder willen jongeren de mogelijkheid om online te stemmen.

Inzichten
"De Erasmus Generation Study biedt belangrijke inzichten over de opvattingen van jonge Europeanen en welke onderwerpen de aankomende jaren meer aandacht moeten krijgen van de Europese Unie," aldus Andrea Gerosa van de jongeren denktank ThinkYoung.
Karen Massin, Burson-Marsteller Brussel CEO en EMEA Public Affairs practice lead: "De Erasmus generatie is de toekomst van Europa. Vandaar dat politici zorgvuldig naar hen moeten luisteren. Daarnaast moeten politici meer doen om jongeren te betrekken zodat zij de toekomst van de Europese Unie mede vormgeven en deelnemen aan het politieke proces en debat."
 
Opvallende uitkomsten onder Nederlandse respondenten:
-
Het vertrouwen van Nederlandse jongeren in nationale politici is significant hoger dan jongeren in andere Europese landen (47 procent vs. zeventien procent). 48 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan vertrouwen te hebben in Europese politici.
- In Nederland is veel aandacht voor onderwerpen als energie en data veiligheid.
- Vergeleken met Europese jongeren, geven minder Nederlandse jongeren aan dat politieke partijen onvoldoende rekening houden met hun problemen (resp. 65 procent en 49 procent). Nederlandse jongeren zijn positiever over de ontwikkelingen binnen de EU (46 procent) en Nederland (40 procent) dan jongeren uit andere EU landen.40 procent van de Nederlandse jongeren geeft aan dat Europeanen verschillende nationale en culturele normen en waarden hebben. Dit is significant hoger dan het Europese gemiddelde (21 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Massale oproep Europese jongeren: houd het internet open!
 Bedrijven Benelux zijn zich niet bewust van nieuwe Europese databeschermingswetgeving
 EU besluit voor financiële transparantie stap voorwaarts
 285. 000 Europese burgers willen dat EU basisinkomen overweegt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10