zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verder gaan wanneer de energie op is

14 januari 2015 - Het kan gebeuren dat u in een situatie terecht komt waarin de onderlinge communicatie helemaal vast zit. De gemoederen zijn zo hoog opgelopen, dat u even niet meer weet hoe het verder moet. En dat is jammer, want het liefste wilt u uit deze put komen. U weet alleen niet hoe.

Zo’n probleem kan de onderlinge stemming fors beïnvloeden. U heeft geen energie meer, laat staan dat u lol en plezier heeft in uw werk. U komt niet tot actie door iets te doen zodat het weer beter wordt, omdat ‘het toch niets uithaalt’.  Als de situatie zo negatief is, is het dikwijls frustrerend om alle problemen op te rakelen in een gesprek. Alles wat aandacht krijgt groeit: wanneer u steeds praat over de problemen, sijpelt het beetje energie dat u nog heeft weg. Gevolg: nog meer chagrijn.


 
Fantaseren over ideale toekomst
Wat kunt u doen wanneer de energie op is, en u toch een stijgende lijn wilt realiseren? Gerrie Vogels geeft antwoord. "Een stijgende lijn wordt ontstaat wanneer u inspeelt op de verbeeldingskracht. Fantaseren over een ‘ideale’ toekomst, brengt beweging op gang. Uw onderbewuste krijgt de boodschap: Zó ziet de nieuwe situatie eruit, zó gedragen anderen zich en zó doet u. Vervolgens is het een kwestie van tijd: u en anderen gaan zich gedragen naar het nieuwe toekomstplaatje.
U voert in de vastgelopen situatie dus wel een gesprek, maar op een bepaalde manier. In plaats van op de problemen, richt u zich op de ideale situatie. Hier geldt wel een belangrijk motto: hoe concreter hoe beter."

Zo gaat u te werk
Zorg ervoor dat u aantekeningen maakt. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van een mindmap, van flappen. In elk geval moet er iets op schrift komen te staan, zodat u straks kunt evalueren.
Stel de volgende twee vragen:
    - Wat gaat goed?
    - Waar wilt u meer van?
In deze fase is het belangrijk dat u puur nieuwsgierig bent naar alle ideeën. Laat de fantasie zijn werk doen zonder discussie te voeren over of het wel of niet haalbaar is, of dat wel of geen goed idee is, enzovoorts.
En doe verder niets. Hooguit maakt u wat concrete afspraken wanneer dat voor de hand liggend is.  Verder laat u het bezinken, terwijl de tijd zijn werk doet. En wanneer het goed/ beter gaat, benoemt u dat wel. Successen moeten we vieren tenslotte. Wat er gebeurt is, dat het visualiseren zijn werk doet. Ongemerkt, onbewust zetten mensen de verbetering in gang. Omdat ze met hun gedachten al een stap richting de gewenste toekomst hebben gezet en daardoor concrete ideeën hebben over hoe het eruit kan gaan zien.
Evalueer na een tijdje. Door de aantekeningen erbij te pakken en te markeren welke punten verbeterd zijn. Vier de successen en als het nodig is, kunt u samen fantaseren naar verdere verbetering.
 
 Vraag het gratis eBook aan: Samen Werken! Waarom teamproblemen blijven bestaan en hoe dit te doorbreken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Overzicht kwijt in een megaproject? Tien tips om dat te voorkomen
 Socialer dan ooit, maar hoe herwinnen we de energie uit ons digitaal contact?
 Zorgt u goed voor uw lichaam als u stress hebt?
 Nederland werkt op halve kracht
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10