zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zachte managers boeken klinkende resultaten

2 november 2012 - Het Nederlandse bedrijfsleven stuurt vooral op harde factoren als winstmaximalisatie, maar succesvolle organisaties kunnen niet zonder een zachte hand en bevlogen medewerkers. Dat blijkt uit de wendbaarheidsmonitor van Yacht dit kwartaal. De wendbaarheidsmonitor brengt in kaart in welke mate organisaties zijn voorbereid op conjunctuur en arbeidsmarktontwikkelingen.

Uit het onderzoek blijkt dat tweederde (67 procent) van de Nederlandse organisaties meer stuurt op harde factoren als winstmaximalisatie, aandeelhouderswaarde en kostenbeheersing dan op zachte factoren als ontwikkeling van medewerkers of medewerkertevredenheid. HR-managers en middenmanagement, maar ook topmanagers, oordelen dat er op dit moment een te sterke focus is op kostenbeheersing. Volgens hen is meer aandacht voor zachte factoren gewenst.


Bovendien overheerst in organisaties de directieve leiderschapstijl (28 procent) - een strikte en autoritaire aansturing. Deze directieve leiderschapstijl is vooral te zien bij minder wendbare organisaties. Managers geven aan dat deze leiderschapstijl hen in de weg zit bij het creëren van meer bevlogenheid bij medewerkers. 

Succes kan niet zonder zachte hand

Hoewel de harde en directieve sturing dus dominant is bij Nederlandse organisaties, geven de ondervraagde managers duidelijk aan dat er behoefte is aan sturing met een meer zachte hand. En dat blijkt ook aantoonbaar tot meer succes te leiden. Zo stuurt een kwart van de organisaties meer op zachte factoren en de structureel wendbare bedrijven sturen hier nog vaker op (36 procent). Het is niet zo dat succesvolle organisaties uitsluitend op zachte factoren sturen, het gaat vooral om de juiste balans. Ook structureel wendbare organisaties geven aan dat focus op winstmaximalisatie van belang is. Zij sturen daarnaast significant meer op zachte factoren als innovatiekracht, ontwikkeling van medewerkers en op het koppelen van talenten aan bedrijfsdoelen. Voor de toekomst zetten zij vooral in op autonomie van medewerkers en innovatie, en kiezen ze juist niet voor sturing op winstmaximalisatie en kostenbeheersing. 

Good cop, bad cop

Peter Hulsbos, algemeen directeur Yacht: "De resultaten van het onderzoek laten duidelijk zien dat sturen puur op financiële parameters niet tot een toekomstbestendige en wendbare organisatie leidt. Het zijn juist de managers die ook de zachte aansturing beheersen, die klinkende resultaten boeken. De crux ligt in de combinatie van harde en zachte factoren. Elke topmanager moet zowel good cop als een bad cop kunnen zijn. Kijken naar de cijfers, én kijken naar datgene wat je medewerkers intrinsiek motiveert."
Bevlogen medewerkers maken een organisatie wendbaar
Bijna de helft van de Nederlandse organisaties (47 procent) noemt aandacht voor bevlogenheid van medewerkers van groot belang om succesvol te zijn. Structureel wendbare bedrijven zien dit belang nog sterker (62 procent). Zij beschikken ook aanzienlijk vaker over voldoende bevlogen medewerkers dan organisaties die niet wendbaar zijn (39 procent versus elf procent). Peter Hulsbos: "Bevlogen medewerkers maken een organisatie wendbaar. Medewerkers die met hoofd en hart aan de slag zijn voor een organisatie, kunnen die organisatie echt op voorsprong zetten. We zien dat organisaties die vaker kiezen voor aansturing met zachte hand, vaker voldoende bevlogen medewerkers hebben." Managers van Nederlandse organisaties noemen drie manieren om de bevlogenheid van medewerkers te vergroten: het koppelen van talenten van medewerkers aan bedrijfsdoelstellingen; meer erkenning voor het werk van medewerkers; en sturen op innovatie. 

Twintig procent organisaties structureel wendbaar

De uitkomsten van de wendbaarheidsmonitor met betrekking tot wendbaarheid overall is dat dit kwartaal de wendbaarheid van organisaties niet verder is toegenomen. Vanaf begin van de meting in 2010 is de wendbaarheid van Nederlandse organisaties gestegen, maar het gaat langzaam. De grootste beweging is te zien bij de bedrijven die achterlopen; daarvan zijn er steeds minder (27 procent). Steeds meer organisaties zijn wendbaar, maar dan vooral op de korte termijn (53 procent).

 
 Doorsturen   10 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gratis boekje biedt HR-managers tips voor het creëren van intern draagvlak
 Manager hecht nog steeds te weinig belang aan zachte kant fusie
 Zachte kant leiderschap essentieel voor innovatie
 Zachte vaardigheden zijn de moeite van het aanleren waard
 
 
reacties
 
Hans  |   | 
2-11-2012
 | 
09:40 uur
Mooi artikel. Vooral ook de nadruk op het feit dat het één (het sturen op zachte factoren) niet zonder het ander (harde doelstellingen) hoeft te gaan of eigenlijk kan. Het gaat, zoals met zoveel dingen in het leven, ook hier om een goede balans tussen die twee. (Overigens spreekt winstoptimalisatie mij vanuit een duurzaam oogpunt meer aan dan winstmaximalisatie, maar dat terzijde)

Geweldig boek in dit kader is 'Firms of Endearment', waarin precies dit fenomeen: klinkende resultaten aan de hand van (ook) zacht management, wetenschappelijk aangetoond wordt. Inclusief een aantal aansprekende voorbeelden van toonaangevende bedrijven die, op basis van dit type bedrijfsvoering, nog beter scoren dan een aantal in het boek 'Good to Great' beschreven voorbeeldbedrijven.
ad  |   | 
2-11-2012
 | 
10:54 uur
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik heb talloze zachte managers, zowel in Nederland als daarbuiten, bedrijven in gigantische problemen zien brengen. Ik vind dit artikel nergens op slaan. Meer jumping to conclusions dan feitelijk onderbouwd. In tijden van nood, en er is grote nood in het bedrijfsleven, is duidelijkheid, en een harde hand om hetgeen is afgesproken door te voeren, vereist. Overigens niet alleen in het bedrijfsleven, maar ook bij de overheid, semi overheid en zelfs in de politiek. In tijden van economische groei kunnen de teugels iets gevierd worden en kan je op zoek naar de balans waar Hans het in zijn commentaar over heeft. Winst optimalisitie, laat staan winst maximalisatie zijn zaken waar bedrijven nu vaak niet mee bezig zijn. Het is nu een kwestie om uit de rode cijfers te blijven, om te overleven. Dat kan echt niet op een softe manier. Maar daar is Yacht kennelijk niet mee bezig.
Joan  |   | 
2-11-2012
 | 
12:51 uur
@ Ad: Beste Ad, blijkbaar hebt u de essentie van het verhaal gemist dat ook vervat zit in de commentaar van Hans: harde doelstellingen en aansturen met zachte hand waarbij een motiverende en inspirerende werkomgeving wordt gecreëerd. Op die manier worden je medewerkers bevlogen. Een zachte hand sluit zeker niet uit dat moeilijke beslissingen niet zouden genomen worden. Integendeel, duidelijkheid creëren is noodzakelijk maar vraagt moed. Moed die soms ontbreekt bij leidinggevenden die zich dan verschuilen achter hun formele managementfunctie. Interessante praktijkgerichte inzichten hierover vind je bij John C. Maxwell in 'The 5 levels of Leadership' ((Klik hier) en ook bij HPO van Prof. dr. André de Waal ((Klik hier)
Hartelijke groet,
Joan.
Willem van Druten  |   | 
2-11-2012
 | 
13:36 uur
Jammer dat de begrippen ''hard en zacht'' hier nogal uit de context getrokken. Net als bij het klassieke ''links en rechts'' in de politiek.
Het gaat mi. niet om 2 dimensionale uitersten maar om een aantal integrale management elementen. Een helder en duidelijk (bedrijfs)doel, een transparante aanpak en organisatie. voldoende ruimte en vrijheid (autonomie) om in te vullen, servant leadership / coaching of meer faciliterend dan dicterend management, effectieve en efficiënte middelen om je taak te doen. En ja resultaat. Of het nu maximaal of optimaal is doe helemaal niet ter zake als je het achterblijven, ontstaan en de waarde maar uit kunt leggen en verantwoorden.
Hebben we nu een links, rechts, blauw of rood kabinet ? Ook zo’n stomme vraag.
Igor  |   | 
3-11-2012
 | 
13:04 uur
Ad leeft blijkbaar nog in een andere tijd of land. Menselijk kapitaal is/wordt steeds belangrijker, nog niet eens vanwege sec de stijgende kostprijs van arbeid. De wereld verandert (lees de artikelen over Bijv. de z-generatie en de verschillen met voorgaande generaties) en het zal duidelijk zijn dat resultaten verbeteren wanneer je medewerkers betrekt in doelstellingen en resultaten. Coöpereren ipv dirigeren. Dat hebben de andere reacties zeker wel begrepen.
Jan Prins  |   | 
3-11-2012
 | 
13:59 uur
Mooi artikel. Het is ook waar. 10% hogere betrokkenheid geeft 40% betere performance. Talent gericht competentie management is in mijn ervaring de juiste aanpak om harde en zachte doelstellingen te verenigen.

Gerda  |   | 
5-11-2012
 | 
12:24 uur
Goed artikel en opnieuw een onderbouwing voor mijn werk! Mijn slogan 'manage met aandacht': heb oprechte aandacht en contact met medewerkers, laat ze weten en voelen wat ze waard zijn, zet ze op de juiste plaats, ontwikkel ze gericht en laat ze hun eigen verantwoordelijkheid nemen, leidt tot het beste return on investment van je menselijk kapitaal en gezien het belang hiervan tot het beste bedrijfsresultaat! Noem het zacht of hard, ik noem het een oplossing voor veel tegenwoordige problemen binnen bedrijven, met sterke verhoging van de productiviteit!
Kees  |   | 
22-11-2012
 | 
01:47 uur
Interessante materie, maar ik heb veel zachte managers zien falen met deze aanpak.
Hans  |   | 
22-11-2012
 | 
08:05 uur
Kees, omgekeerd heb ik meer harde managers zien falen met hun aanpak. Sterker nog ik zie dat steeds meer.

Voor iedereen die deze discussie (nog) volgt de volgende aanrader. Kijk even naar: (Klik hier)
Jan Prins  |   | 
30-11-2012
 | 
09:18 uur
Discussie voeren obv de tegenstelling tussen zacht en hard is niet productief. Zonder software doet je pc niets, maar zonder hardware heb je niets.

Je moet hard zijn op de keuzes, criteria en doelstellingen. Maar met empathie voor en vanuit de mogelijkheden van de mensen denken om je beoogde resultaten te realiseren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10