zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgeverslijstjes blijken ongeloofwaardig

7 oktober 2010 - Werkzoekenden maken vrijwel geen gebruik van werkgeverslijstjes. Dit blijkt uit onderzoek van het vakblad over arbeidsmarktcommunicatie Werf& in het kader van de nieuwste uitgave waarin employer branding centraal staat. Slechts een op de tien werkzoekenden betrekt de werkgeverslijstjes in hun zoektocht naar een baan.

Als het gaat om het gebruik van werkgeverslijstjes in de oriëntatie naar een baan, blijkt dat één op de tien mensen hier gebruik van maakt. Voor werkgevers die hoog scoren is dit mooi meegenomen, maar als je er niet in staat is het geen ramp daar 90 procent de rankings dus niet gebruikt bij de zoektocht naar een nieuwe baan. 



Gebruik in arbeidsmarktcommunicatie ongeloofwaardig

Uit het onderzoek blijkt verder dat drie keer zoveel mensen werkgeverslijstjes ongeloofwaardig vinden dan geloofwaardig wanneer deze door werkgevers worden gebuikt in hun arbeidsmarktcommunicatie. Veel werkgevers gebruiken hun notering in de lijstjes in bijvoorbeeld personeelsadvertenties en op de recruitmentsite, maar slechts 12,3 procent van de Nederlandse beroepsbevolking vindt dit geloofwaardig overkomen. Voor 38,2 procent komt het gebruik van de rankings in uitingen ongeloofwaardig over.
Jongeren zijn hierbij meer geneigd om de werkgeverslijstjes te geloven dan ouderen blijkt uit het onderzoek. Volgens uitgever Martijn Hemminga zijn de resultaten opvallend: 'Werkgevers investeren veel geld en tijd in de verschillende werkgeverslijstjes die er zijn, terwijl werkzoekenden er niet echt op zitten te wachten. Meedoen met deze werkgeverslijstjes is dan ook met name interessant voor het hebben van ken- en stuurgetallen.' 

Employer branding

Het onderzoek is gehouden in het kader van de nieuwe Werf& die deze week verschijnt en in het teken staat van employer branding. In deze Werf& worden achttien werkgeverslijstjes met elkaar vergeleken. Wat wordt er gemeten, wie zitten er achter en hoe groot is de steekproef of het aantal deelnemende organisaties? Verder leest u wat werkgeverslijstjes zinnig of onzinnig maakt en komen vier werkgevers aan bod die allemaal een sterk merk zijn. Lokaal, regionaal, nationaal én internationaal. 

Onderzoeksopzet

Voor het onderzoek zijn 1.167 respondenten binnen de Nederlandse beroepbevolking ondervraagd als onderdeel van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoogopgeleide wil groeien bij avontuurlijke werkgever
 Positief bedrijfsimago essentieel in tijden van schaarste
 Werknemer is bereid loon in te leveren voor goede reputatie
 Manager heeft geen idee van online reputatie
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
7-10-2010
 | 
11:07 uur
Een hoge score is een ranking die iemand bepaald heeft voor die lijst. Het kan volledig los staan van wat een persoon die op zoek is naar een andere baan aan eisen heeft.

Mensen zoeken steeds meer ''hun eigen ding'' en passen steeds minder in wat er in het verleden stond voor ''een goede werkgever''. Dat is een prima ontwikkeling, want op deze wijze denken mensen weer meer zelf na, doen wat hun passie is en confirmeren zich niet zo gemakkelijk aan de massa. Prima ontwikkeling, want zo komt toptalent (die vooral doen waar ze goed in zijn) weer boven drijven.
T Huernink  |   | 
7-10-2010
 | 
11:57 uur
Beetje naief om te denken dat werknemers massaal en volledig blind, op zulke lijstjes hun koers bepalen!?

Ook een tikkeltje arrogant dat werkgevers denken dat werknemers dergelijke lijstjes nodig hebben! Alsof werknemers Anno 2010 te dom zijn om zelf een oordeel te vellen!

Verder sluit ik mij aan bij bovengenoemde van Helma Wanrooij.
Mirjam  |   | 
13-10-2010
 | 
09:31 uur
Je keuze bepalen op basis van een werkgeverslijst daar zou ik zelfs tegen willen adviseren. Als (te)veel mensen kiezen voor het bedrijf ipv. de baan krijg je in dat bedrijf dezelfde problematiek als bij overheden en bedrijven die recent zijn geprivatiseerd zoals bv. het GVB. Je hebt dan werknemers die al jaaaaaren zitten waar ze zitten, niet mee gaan (willen & kunnen) in nieuwe ontwikkelingen en niet goed genoeg (meer) zijn om de gewenste arbeidsprestatie neer te zetten. Mijn advies: kies voor de baan!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10