13 juli 2003 - In Op strategie-safari behandelt Henry Mintzberg de belangrijkste dilemma's en kwesties die ten grondslag liggen aan het proces van strategievorming. Het verschaft een denkraam hoe strategieën werkelijk worden gevormd. Mintzberg vergelijkt de tien belangrijkste scholen.
6 juli 2003 - Personeelsafdelingen moeten worden veranderd in afdelingen die de uitvoering verzorgen van taken als loonadministratie en werving en selectie, tot afdelingen die een actieve bijdrage leveren aan de strategie van de onderneming. In Re-inventing HR verschaft Margareth Butteriss personeelsmanagers de instrumenten die zij nodig hebben om deze verandering te realiseren en aldus een volwaardige gesprekspartner te worden in ieder managementteam.
29 juni 2003 - Ondanks de grote stroom rapporten, notities en e-mails die zij op hun bureau krijgen, hebben managers vaak weinig zicht op de resultaten van hun onderneming. Door de druk van het moderne management hebben zij weinig tijd om de informatie die zij krijgen te analyseren, interpreteren en te verwerken. Prestatiemeting met scorecards biedt een oplossing voor dit probleem.
22 juni 2003 - Innovatie is hét middel om op lange termijn te overleven in een concurrerende omgeving. Helaas is de realiteit dat vernieuwingen vaak slechts aanpassingen in de marge zijn. Het toonaangevende managementtijdschrift Harvard Business Review bundelde acht artikelen over dit onderwerp, vertaald in het Nederlands.
15 juni 2003 - Nederlanders staan niet bekend als begenadigde sprekers. Anders dan in bijvoorbeeld Groot-Britannië en de VS wordt de leer van de retorica in Nederland niet onderwezen. Met Doeltreffend spreken van communicatie-goeroe Dale Carnegie kunt u daar alsnog iets aan veranderen.
9 juni 2003 - Iedereen moet wel eens een brief schrijven: een klacht voer een foute reparatie, een melding van afwezigheid, een vraag om informatie, een sollicitatiebrief, enzovoorts. Maar hoe begint u eraan? In 150 Model brieven vindt u niet alleen tips in verband met indeling of verzending.
25 mei 2003 - Een psycholoog of adviseur heeft u niet meer nodig. U zelf of uw medewerkers analyseert u gewoon zelf. Peter Quarry en Eve Ash ontwikkelden vijftien Vaardigheidsmeters. Het zijn diagnose-instrumenten om de sterke en zwakke kanten van verschillende persoonlijke (management)vaardgheden te analyseren.
18 mei 2003 - Een bekend managementaforisme luidt: Kennis is macht maar kennissen zijn machtiger. Je bent wie je kent in de moderne tijden. Netwerken is daarom belangrijk. Hoe u op een positieve manier opvalt, gemakkelijk nieuwe relaties aanknoopt en vervolgens succesvol tot zaken kunt komen leest u in de bestseller Zo maakt u vrienden en goede relaties.
11 mei 2003 - Ken uw management klassiekers! Wat weet u van Michael Porter, Stephen Covey, Philip Kotler, Henry Mintzberg en Peter Drucker? U kunt het zich voortaan via uw CD-speler laten uitleggen. Deze maand verscheen De ideeën van Michael Porter over strategie en concurrentie op CD. Het is de eerste in een reeks van tien audio-CD's waarop in ongeveer 60 minuten de belangrijkste ideeën van de meest invloedrijke managementdenkers helder worden samengevat en vertaald naar de Nederlandse praktijk.
4 mei 2003 - Creatief denken, timemanagement, omgaan met tegenslag en stressbeheersing. Deze en andere technieken worden uitgebreid uitgelegd in Twintig technieken voor zelfmanagement van Hans Mensink.
28 april 2003 - Veel organisaties willen, naar voorbeeld van onder andere het zeer succes General Electric, een lerende organisatie worden. Die behoefte komt opvallend genoeg vaak op na een reorganisatie. Fout! Aldus Joop Swieringa en Bianca Elmers, auteurs van In plaats van reorganiseren.
21 april 2003 - Effectief gesprekken voeren is geen routinematige aangelegenheid die berust op het toepassen van regels voor de manier waarop men iets moet zeggen of niet moet zeggen. Het is een bekend gegeven dat andere aspecten, zoals lichaamstaal, even belangrijk of zelfs belangrijker zijn dan het gesproken woord.
13 april 2003 - Verkopers zijn de helden van de werkvloer, de kampioenen van de zakenwereld. Maar deze helden staan onder grote druk om hun prestaties te verbeteren en worden steeds vaker blootgesteld aan zware eisen. Als u een drukbezette verkoper bent, is hier eindelijk uw redding. Gebaseerd op kennis uit eigen ervaring, geeft Kant-en-klare verkooptips onmisbare adviezen om verkoopdoelen te halen en zelfs te overtreffen.