zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Niet OPC, maar Opel Insignia GSi

 

19 juli 2017 - Het hing al een tijdje in de lucht en nu is het hoge woord eruit: Opel is terug met GSi! Na een afwezigheid van 20 jaar, en de aftrap wordt verzorgd door de nieuwe Insignia.

Al sinds 2009 gonsde het van de sterke geruchten dat Opel een comeback zou maken met GSi, het sportlabel dat gloriedagen kende in de jaren '80 en '90 en in 1998 het stokje overhandigde aan OPC. Een misstap die de Duitsers mogelijk nog lang zal achtervolgen aangezien OPC nooit de status heeft verworven dat GSi ooit wel werd toegedicht. En de concurrentie heeft ondertussen niet stilgezeten. Sterker, in het bijzonder GTI, maar ook RS hebben meer aanzien dan ooit tevoren.



Onverwachte eer
Maar nu is Opel dus terug met GSi. De officiële aftrap is vanaf de IAA Frankfurt over enkele maanden, met als eerste vrucht de Insignia GSi. Als grote sedan misschien niet de eerste de beste Opel die je zou verwachten voor deze eer (de meest bevlogen GSi's, zoals de Manta, Kadett en Astra van weleer, waren immers compact en lichtvoetig), maar er moet niet vergeten worden dat de Insignia (Grand Sport) Opel's nieuwe en absolute vlaggenschip is. Daarmee wil het merk natuurlijk zoveel mogelijk pronken.

Viercilinderturbo
Over pronken gesproken in combinatie met het eerherstel van GSi. Het kloppende hart van zo'n sportieve Opel is daarin natuurlijk een belangrijke schakel. Bij de Insignia GSi is dat een geblazen viercilinder met een vermogen van 260 pk en 400 Nm. Een pak minder diens Amerikaanse neef, de Buick Regal GS, en toch is 'ie sneller dan de vorige generatie Insignia OPC. Dankzij een veel lager gewicht.

'Snelle' ingrediënten
Hoe snel de Insignia GSi is, wil Opel echter nog niet kwijt. Wel dat 'ie standaard is gekoppeld aan een nieuwe 8-traps automaat met schakelpeddel, vierwielaandrijving (met torque vectoring), een verlaagd en adaptief onderstel, 20 inch wielen met daarachter Brembo's en Michelin Pilot Sport 4 S-banden.

Diesel erin, OPC eruit?
Een andere bijzonderheid: de Insignia GSi zal op termijn ook met een dieselmotor verkrijgbaar zijn. Details daarover volgen nog. En wie weet verschaft Opel dan ook duidelijkheid over wat er met OPC gebeurt. Gaat dat label aanblijven of is over en uit onder het mom 'we hebben het in elk geval geprobeerd, maar helaas, pindakaas'?Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10