zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Acquireren. . . dat kun je met deze vier tips gemakkelijk leren

Door: Wout Plevier,   10-08-2016,   12:19 uur
 

Ik kwam een heel leuk artikel tegen dat ondernemers en salesmensen helpt een directe stap voorwaarts te geven bij het proces van acquireren. Veel mensen zien dit nog steeds als een opstakel. Dat kan echt anders... Tijd om dat gevoel via vier tips eens voorgoed te elimineren.

Je weet dat acquireren een must is voor iedere ondernemer, maar eigenlijk vind je het niet passen bij wat je het liefste wilt doen. Zowel online en offline heb je de manier van acquireren die bij je past nog niet gevonden.


Want het werven van klanten blijft voelen alsof je jezelf aan het opdringen bent aan mensen die daar niet om gevraagd hebben. Je hebt continu het gevoel dat niemand op jou en je dienst zit te wachten, dat je lastig bent en dat mensen toch niet willen betalen voor wat je aanbiedt.

Vaak komt dit negatieve gevoel voort uit een soort faalangst of een angst voor afwijzing. Het niet willen acquireren kan veroorzaakt worden door angst om te falen of omdat je geen afbreuk wilt doen aan je eigenwaarde. Acquisitie doen voelt als een test voor je eigenwaarde, waarbij je aan jezelf moet bewijzen dat je het aan kunt om ‘nee’ van mensen te horen.

Om deze angst te overwinnen kun je jaren in therapie gaan… of jezelf er gewoon overheen zetten! Natuurlijk kun je afgewezen worden, natuurlijk kun je falen en natuurlijk zal dat allerlei gevoelens bij je oproepen over dat je niet goed genoeg bent, maar zet je erover heen! Jouw dienst gaat mensen helpen. Om ze de helpende hand aan te reiken, hoef je alleen maar te acquireren.

Acquireren wordt leuk als je je de volgende vier dingen gaat realiseren:

1. Als je potentiële klanten hun probleem zonder jou zouden kunnen oplossen, was dat al lang gebeurd. Hebben je potentiële klanten het probleem nog steeds, dan hebben ze je nodig. Ze zitten al maanden of zelfs jaren in dezelfde situatie en kunnen hier met jouw hulp uit komen.

2. Mensen hebben in de regel een zetje nodig om uit hun huidige situatie te durven stappen. Zelfs al is de huidige situatie van je potentiële klanten diep dramatisch, dan biedt die akelige situatie toch een bepaalde veiligheid voor hen. Zij willen er wel uitkomen, maar iets (vaak op onbewust niveau) houdt hen tegen. Een zetje van jou – acquireren door jou – kan hen helpen de stap wel te zetten. Dat zetje kan namelijk het vertrouwen bieden dat er een oplossing is en dat er iemand is die de helpende hand reikt.

3. Het is een disservice om je klanten dit broodnodige zetje niet te geven. Als jij je potentiële klanten in hun huidige, onprettige situatie laat zitten, terwijl ze anders willen maar niet kunnen, dan is dat geen dienstverlening, maar een disservice. Je maakt de bescherming van je eigenwaarde (geen "nee" hoeven horen) belangrijker dan het inzetten van jouw talent en zoveel mogelijk mensen te helpen.

4. Verkopen = helpen! Zo simpel is het. Verkopen is niet jezelf opdringen, verkopen is echt helpen.

Kortom: acquireren lijkt eng en moeilijk, maar het is juist heel erg de moeite waard. Wees je ervan bewust dat de 'akelige' kant van acquireren vooral in jouw hoofd zit. Ontwikkel jezelf op dit punt en help meer mensen hun leven of werk te verbeteren!

En dan hoor ik nu graag van jou! Hoe zorg jij dat je acquireren leuk maakt voor jezelf? Of omgekeerd: wat maakt het klanten werven juist moeilijk voor jou? Laat je reactie achter op het blog.

 "Door Linda Spaanbroek van InfoMarketeers. Ga naar www.infomarketeers.nl voor het aanvragen van het gratis e-book "27 technieken om binnen 2 weken cash te genereren - In dit e-book krijg je alléén mijn allerbeste tips!" 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  De psychologie van het overtuigen
  Misvattingen over klantgedrag en de klantreizen die ze maken
  Hoe zorgen we voor meer bevlogenheid?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carričrekansen te hebben dan ooit (1) 
Kwart Nederlanders niet met vakantie dit jaar (1) 
Consument vindt dat organisaties geen geďntegreerde digitale experience leveren (1) 
Vraag naar beheersing Engelse taal in vacatures daalt (1) 
top10
Jonge man wil geen vrouw als baas
Vijf maatregelen om AVG-boetes te voorkomen
Liever leuk werk dan hoger salaris
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst
Werknemers denken meer carričrekansen te hebben dan ooit
Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
Jongere vindt vakantieflirt op de werkvloer niet oké
'We hebben het weer naar ons zin op het werk'
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
Dekkingsgraad pensioenfondsen stabiel in juni
meer top 10