Het geven van een relatiegeschenk: ga niet over een nacht ijs
15 september 2011 - Het selecteren van een effectief relatiegeschenk is geen eenvoudige opgave en moet met de nodige zorgvuldigheid ter hand worden genomen. Vuistregel: een relatiegeschenk is nuttig, origineel en vooral gering in omvang. Dat laatste zodat het gemakkelijk in vliegtuig of trein kan worden meegenomen.
Ik zal altijd gaan voor relatiegeschenken die dagelijks gebruikt kunnen worden en geschenken die niet snel worden weggegooid. Zo blijft de logo of bedrijfsnaam het langst zichtbaar voor de ontvanger.
MVO is de afgelopen 5 jaar enorm belangrijk geworden in het bedrijfsleven en inderdaad ook in de relatiegeschenkenbranche. Dat is anno 2013 belangrijker dan ooit tevoren.
Het klopt inderdaad dat de tijd waarin een willekeurig relatiegeschenk gegeven kon worden en de ontvanger er vrijwel altijd blij mee was, voorbij is. Anno 2014 is de concurrentie moordend en het gebruik van relatiegeschenken wordt vrijwel vanzelfsprekend geacht. Hierbij is ook de gemiddelde waarde van een relatiegeschenk hard gestegen.
De opties en mogelijkheden zijn eindeloos. Wel merk ik dat er sprake is van een ''flavor of the month''. Loop niet achter de feiten aan indien u uw belangrijke relaties écht wilt verrassen, kijk altijd een stap vooruit