8 juni 2011 - Hoewel onderzoek van Towers Watson blijkt dat een geformaliseerde Employee Value Proposition (EVP) een positief effect heeft op de betrokkenheid van medewerkers, beschikken nog maar weinig bedrijven erover. Dat is vreemd, het zou immers voor de hand liggend zijn wanneer bedrijven niet alleen klanten verleiden met een onderscheidende waardepropositie, maar ook medewerkers.
Dat de EVP nog geen gemeengoed is, is op zich niet verrassend. Nog steeds is de neiging van bedrijven groot om verhoudingsgewijs meer tijd, energie en geld in externe profilering te steken dan in interne profilering. Toch zien we bij onze klanten langzaam besef ontstaan dat het laatste van belang is. Dit wordt gemotiveerd vanuit internal branding, maar ook vanuit MVO. Tenslotte is de EVP het aanbod dat je doet aan je medewerkers en geef je daarmee vorm aan verantwoordelijkheidsbesef voor je eigen mensen. Voor een van onze klanten (een Nederlandse onderneming met Franse moeder) werken we al geruime tijd aan de communicatie over de EVP (en daarmee ook het merkgevoel). Een salesonderdeel van een Europese industrie heeft ons net gevraagd om te adviseren over internal branding omdat dit wordt gemist naast de external branding.