zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Waarom offline marketing nog steeds relevant is

25 april 2022 - De wereld van marketing verandert constant. Waar je honderden jaren geleden mensen alleen bereikte door vanuit een markstal promoties aan te kondigen, kun je tegenwoordig iedereen snel bereiken die over een smartphone beschikt. Online marketing is booming geworden. Elke marketeer heeft het nu alleen maar over de potentie van online marketing. Daarbij wordt offline marketing compleet genegeerd. Maar dit is onterecht, want offline marketing is nog steeds relevant. In dit artikel ontdek je precies waarom je nog steeds serieus rekening moet houden met offline marketing.
 

Meer nadruk op relaties


Offline marketing is nog steeds relevant doordat het met name in één opzicht een duidelijk voordeel heeft; er ligt meer nadruk op het bouwen van relaties met je klanten. Met online marketing is een klant alleen maar een getal dat geen gezicht kent. Door offline marketing, met eenvoudige, maar intelligente strategieën, zoals bij het uitdelen van flyers, kom je geïnteresseerde klanten vaak fysiek tegen. Je leert hun verhaal kennen, wat ze precies zoeken in je product of dienst en bouwt een relatie met ze op. Daardoor ontstaat er een sterkere band dan ooit met online marketing mogelijk zou zijn.

Online marketing wordt duurder
Wat je ook moet weten over de huidige marketingwereld, is dat online marketing langzaam maar zeker duurder wordt. Er zijn namelijk steeds meer partijen die meespelen met het ‘online marketing spel’. Dit betreft niet alleen grote multinationals, maar ook de lokale kapper. Daardoor kunnen platforms waarop je advertenties kunt zetten hogere bedragen vragen, wat online marketing een minder aantrekkelijke optie maakt vergeleken met enkele jaren geleden. Je wilt immers zo min mogelijk spenderen aan marketing terwijl je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken die interesse hebben in je diensten. Het is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Houd daarom goed rekening met het feit dat online marketing duurder wordt.

​Strengere privacywetten
Ook zijn er de afgelopen tijd veel schandalen geweest met online advertenties. Denk bijvoorbeeld aan het Cambridge Analytica schandaal waarbij de gegevens van miljoenen gebruikers terecht kwamen bij een extern bedrijf die deze data vervolgens gebruikte voor schimmige doeleinden. Als reactie hierop zijn privacywetten strenger geworden. Daardoor kan men minder data gebruiken voor marketingdoeleinden. Hoewel dit een goede ontwikkeling is, heeft dit wel als resultaat dat online marketing minder effectief is.

Veel mensen zijn niet online bereikbaar
Daarnaast heeft offline marketing nog een voordeel. Er bestaat namelijk nog steeds een grote doelgroep van mensen die niet online bereikbaar zijn. Zoals ouderen, mensen die uit principe niet continu digitaal bereikbaar willen zijn en de grote groep mensen die gestopt is met het gebruik van Facebook. Maar al deze personen hebben nog wel een dagelijks leven offline. Ze doen ergens boodschappen, luisteren naar de radio of kijken televisie. Dit zijn allemaal plekken die je door middel van offline marketing kunt targetten. Deze vorm van marketing speelt dus zeker nog een grote rol.

Je wilt onafhankelijk zijn
Een van de belangrijkste eigenschappen die je als bedrijf wilt hebben, is onafhankelijkheid. Je wilt niet in de problemen komen wanneer een leverancier besluit te stoppen. Hetzelfde geldt voor wanneer een platform waarop je online advertenties plaatst besluit om hun prijzen te verhogen. Daardoor word je geforceerd om je eigen prijzen te verhogen en daardoor veel klanten kwijt te raken. Of erger; het heeft ineens geen zin om online advertenties te plaatsen, waardoor je onderneming failliet gaat. Het is zaak om meerdere manieren te hebben om nieuwe klanten te vinden. Daarbij is offline marketing zeker een goede optie. Zo ben je als bedrijf bestand tegen alle ontwikkelingen die in de wereld van online marketing plaatsvinden.

Feedback is sneller
Tot slot is offline marketing tegenwoordig nog steeds relevant doordat je feedback op een snelle wijze ontvangt. Haast niemand vult online survey ’s in over je service, terwijl degenen die vaak een review achterlaten vaak alleen maar iets negatiefs te zeggen hebben. Via offline marketing krijg je juist onmiddellijk te horen wat iemand van je service vindt. Doordat klanten recht voor je staan, zijn ze ook geneigd om positieve feedback aan je te geven wanneer je dienst goed is. Zo kun je onmiddellijk aan de slag met de feedback van je klanten en daardoor de service van je product of diensten meteen flink gaan verbeteren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10