zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain

12 april 2021 - Digitaliseringsprojecten zijn tot nu toe gefocust op het verbeteren van de klantervaring tijdens de customer journey voor het aanschaffen van producten en diensten. Behalve invloed op het ontwerp en personalisatiemogelijkheden, speelt de supplychain een cruciale rol om de verwachtingen van klanten beter te kunnen invullen. Door de hele supplychain te optimaliseren, zijn producten en diensten sneller en foutloos te leveren. Ontdek hoe digitalisering van de supplychain bijdraagt aan het verbeteren van de klantervaring dankzij een kortere levertijd en het creëren van concurrentievoordeel.

Koudwatervrees


Veel bedrijven hebben koudwatervrees bij het aanpakken van hun digitalisering, blijkt uit de achtste Hermes Barometer over trends in supplychainmanagement. "42 procent van de respondenten realiseert zich dat het noodzakelijk is om alle supplychain-processen te digitaliseren. Slechts 27 procent van de ondervraagde logistieke beslissers heeft echter een concrete implementatiestrategie voor zo’n ketenbrede digitalisering," zegt Dr. Tobias Schulz, senior business consultant, DELMIA Quintiq, Dassault Systèmes.

"Uit een onderzoek van Capgemini Research, ‘The missing link in the digital supply chain: focus’, komen vergelijkbare resultaten. Er zit een groot verschil tussen de verwachtingen en realiteit met betrekking tot het digitaliseren van de supplychain. Bij 50 procent van de ondervraagde bedrijven  behoort het digitaliseren van de supplychain tot de top 3-prioriteiten. 68 procent worstelt in de praktijk echter nog met het implementeren van projecten na de testfase."

Strategie en planmatige aanpak voor managers
Schulz: "Voor een succesvolle digitalisering van de supplychain is allereerst een integrale strategie nodig. Behalve binnen de eigen organisatie moet daarvoor bij alle ketenpartners naar mogelijke optimalisaties van de bestaande bedrijfsprocessen worden gekeken. Hoe kunnen we samen de toekomstige concurrentiepositie en winstgevendheid verbeteren?"

"Welke key performance indicators (KPIs) zijn het belangrijkst? Is de belangrijkste businessdoelstelling op een duurzame wijze kosten besparen, of processen optimaliseren? Op welke wijze is de servicebeleving voor klanten te verbeteren? Of is het rendabeler om de productiebezetting te optimaliseren en de doorlooptijd van een retrofit te minimaliseren?"

"Verder is het voor managers verstandig om niet de hele supplychain ineens te digitaliseren," adviseert hij. "Vaak levert het aanpakken van de grootste pijnpunten al veel voordelen en draagvlak op. Een ander belangrijk aspect is de transparantie van alle data. Is belangrijke beslisinformatie voor alle betrokkenen in de supplychain beschikbaar? Hoe is de transparantie van data te verbeteren om de supplychain te optimaliseren? Dat zijn cruciale vragen om te beantwoorden voordat een digitaliseringsproject wordt geïnitialiseerd."

Uniform platform creëert transparantie
"Veel bedrijven hebben te weinig datatransparantie en gescheiden processen om complexe beslissingen objectief te nemen,"  aldus Dr. Schulz. "Een uniform ketenbreed te gebruiken platform, zoals het 3DEXPERIENCE-platform, biedt uitkomst. Het integreert zowel de betrokken afdelingen als alle ketenpartners in een integrale interactieve samenwerkingsomgeving, via een eenvoudig te gebruiken interface." 

"Het 3DEXPERIENCE-platform en daarop beschikbare oplossingen helpen bedrijven met het creëren van een eenduidige transparante databron voor alle betrokkenen. Op basis van die centraal beheerde data kan men beslissingen nemen en complexe vragen beantwoorden met een langdurige positieve invloed op de bedrijfsprocessen."

AkzoNobel Powder Coatings
Een overkoepelend samenwerkingsplatform is de ideale basis voor het digitaliseren van supplychains. Als aanvulling op de centrale databron bevat het namelijk applicaties die besluitvormingsprocessen ondersteunen. Deze helpen managers om hun supplychain vanuit verschillende disciplines en invalshoeken te analyseren en te optimaliseren. Tot nu toe meestal gericht op beslissingen over het optimaliseren van de kosten en klantenservice, die een wederzijdse afhankelijkheid hebben. 
AkzoNobel Powder Coatings heeft de afgelopen jaren zeven fabrieken verspreid over de wereld inzichtelijker gemaakt en geoptimaliseerd met de DELMIA Quintiq-oplossing van Dassault Systèmes,. Daarbij speelt tevens AI een belangrijke rol, door orders efficiënt over alle fabrieken te verdelen en stilstand te verminderen. Via een integratie met het SAP ERP-systeem helpt de DELMIA Quintiq-oplossing AkzoNobel Powder Coatings om bijna in realtime te reageren op marktveranderingen.

Supplychain: make-to-stock or make-to-order
"De wijze waarop producten worden gefabriceerd is sterk aan het veranderen. Momenteel komen twee klassieke concepten het meest voor in supplychains: ‘make-to-stock’ (MtS) en ‘make-to-order’ (MtO). Afhankelijk van hoe een bedrijf z’n producten fabriceert ligt het zogeheten klantorderontkoppelpunt (KOOP) op een ander punt in de supplychain."

Schulz licht toe: "Bij MtS worden producten gefabriceerd voor een generieke behoefte en vraag. Deze worden alvast geleverd aan het verkooppunt, of dichtbij opgeslagen. In deze supplychain is het niet mogelijk om de producten afzonderlijk te specificeren."   
"Bij MtO gaat het om producten waarvan de klant geen snelle levering verwacht. De productie ervan start pas als de klant een order plaatst, zoals bij het bouwen van een brug. De klant heeft hierbij invloed op het begin van de supplychain. Speciale klantwensen voor een automodel is ook te typeren als MtO, afhankelijk van het detailniveau. Hier reikt de klantinvloed tot het midden van de supplychain. Sommige onderdelen worden conform MtS geproduceerd, terwijl de assemblage van elke configuratie MtO is."

"Bij MtO staat er een grote druk op de supplychain-processen, die met digitalisering te verlichten is. Tijdens het plannen van de supplychain moeten alle betrokken bedrijven en managers een afweging maken tussen kosten en service. In MtS-supplychains ligt het accent meestal op kostenbesparing, terwijl bij MtO de service en personalisatiemogelijkheden voor klanten belangrijker zijn dan de kosten." 

Personalisatie daagt supply chain uit
De grootste uitdaging voor bedrijven nu en in de toekomst is de toenemende focus op klanten en hun ‘experience’. Deze trend werd al duidelijk in het onderzoek City of 2030 van Cite Research, uitgevoerd  in opdracht van Dassault Systèmes. Maar liefst 80 procent van 1.000 ondervraagde Amerikanen wil het liefst gepersonaliseerde producten kopen, zoals al enkele jaren mogelijk is bij sportschoenen. Verder verwacht 84 procent korte levertijden, onafhankelijk van hun locatie. 

De behoefte aan personalisatie daagt bedrijven en hun supplychains uit. Deze markttrend illustreert waarom tijd een essentiële factor is bij het oppakken van digitaliseringsprojecten voor de supplychain.

Omslagpunt
"Veel bedrijven staan op een omslagpunt met hun supplychain. Zonder een integrale digitalisering van de hele keten kunnen fabrikanten op termijn niet meer voldoen aan de klantbehoeften en -wensen. Daarom is belangrijk de bestaande processen te gaan onderzoeken, bespreken en optimaliseren."
"Als de basis voor langetermijnsucces kan een ketenbreed platform, zoals Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE platform, elke databron integreren en ontsluiten. Met als resultaat dat alle supplychain-processen beter te plannen en te optimaliseren zijn, op basis van een holistische besluitvorming," besluit Schulz. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10