zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?

27 maart 2020 - Uit onderzoek van Nibud is gebleken dat meer dan 60% van alle werkgevers te maken heeft met werknemers die schulden hebben. Niet heel verrassend, want het aantal mensen met een schuld is de afgelopen tijden flink opgelopen. Wanneer de schulden uitmonden in betalingsachterstanden, wordt het een serieus probleem. Maar is dit ook het probleem van jou als manager of werkgever, of is dit een privékwestie voor de werkgever zelf? Een beetje van beide, zo blijkt.
 

Waarom je als manager of werkgever in moet grijpen


Betalingsachterstanden en schulden zijn een kwestie in de privésfeer van de werknemer. Maar deze privéproblemen zorgen óók voor problemen op de werkvloer. Werknemers met betalingsachterstanden zijn vaker afwezig, presteren minder (zij zitten elders met hun gedachten en slapen minder) en hebben onnodig veel druk op de schouders tijdens het verrichten van de taken in de onderneming.
De privéschulden wegen dus door en dat is een reden waarom ingrijpen verstandig is. Alleen zal een werknemer niet zo snel de problemen op het bureau van de manager leggen. Deels uit schaamte, deels vanuit het idee dat de privéproblemen niet bij een manager of baas neergelegd moeten worden. Een aantal indicatoren dat er betalingsachterstanden zijn die problematische vormen aannemen:
  • De werknemer vraagt herhaaldelijk om overuren en wil zoveel mogelijk werken
  • Of de werknemer is bijzonder vaak afwezig en presteert niet of nauwelijks op de werkvloer
  • Er wordt loonbeslag gelegd op het inkomen van de werknemer
  • Vaak vragen om voorschotten op het loon
  • Constant wegdrukken van de (privé)telefoon

In het laatste geval is er duidelijk sprake van problemen. Hoe kun jij als ondernemer of manager hier iets aan doen, zonder de arbeidsrelatie te verstoren?

Voorzichtig en daadkrachtig te werk gaan
De manier waarop je ingrijpt, is afhankelijk van het bedrijfsbeleid en de mogelijkheden die er zijn. Er zijn werkgevers die de schuld ineens volledig afbetalen en vervolgens een looninhouding regelen per maand, zodat de werknemer het bedrag op deze manier (al dan niet gedeeltelijk) aflost.

Er zijn ook veel voorbeelden van ondernemers die werknemers juist doorsturen naar een budgetcoach, adviesbureau of specialist die naar de situatie kijkt en advies geeft. De onderneming betaalt dit volledig of betaalt hieraan mee, zodat de werknemer weet wat hij of zij moet doen om de schulden af te bouwen en wat de daadwerkelijke kosten zijn van bijvoorbeeld een persoonlijke lening, een doorlopend krediet of aankopen op afbetaling.

Wat jij hiermee wint als manager of ondernemer? Een werknemer die loyaler is, die zich gesteund voelt door het bedrijf waar hij of zij werkt én vooral een talent op de werkvloer die zich weer volledig kan richten op de functie(s) waarvoor hij of zij aangenomen is.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10