14 november 2012 - Ahold's resultaten zijn in het derde kwartaal gedrukt door een lagere voedselinflatie, zeggen analisten, die morgen bij de cijfers uitkijken naar de ontwikkelingen rond de deelneming in het Zweedse ICA en een update over de strategie.
De omzet steeg het derde kwartaal volgens analisten gepolst door de grootgrutter zelf van 6,96 miljard naar 7,58 miljard euro.
De vergelijkbare omzetgroei was in de VS een half procent negatief, waarschijnlijk doordat orkaan Irene vorig jaar voor hamsterwoede onder consumenten zorgde. In Nederland bleef de vergelijkbare omzetgroei naar verwachting beperkt tot 1,2 procent, ondanks de promotiecampagnes die Albert Heijn heeft gelanceerd.
De operationele marges nam waarschijnlijk af van 4,4 naar 4,1 procent dankzij verslechtering in zowel de VS als in Nederland.
Analisten van Deutsche Bank wijten de margedruk in de VS aan onder meer lagere voedselinflatie, hogere brandstof verkopen en kosten in verband met de opening van Genuardi winkels. In Nederland was er volgens de analisten sprake van margedruk door kortingen bedoeld om de prijzenslag met andere supermarkten te kunnen winnen. Ook zijn de marges bij het overgenomen Bol.com lager.
Naast nieuws over de toekomst van het belang van 60 procent in ICA kijkt analist Pascale Weber van KBC Securities uit naar een update over de strategie van de groep. Een jaar geleden presenteerde Ahold een strategie, die de groei moest versnellen. Tot dusver valt de groei tegen, stelt Weber.