zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe complimenten zorgen voor een nieuwe bedrijfscultuur

Door: Frank van Marwijk
 
Het was recent weer in het nieuws: uit onderzoek van Nuon blijkt dat werknemers liever een compliment van hun leidinggevende krijgen dan een salarisverhoging. Maar hoe zit dat? Is het niet logischer dat mensen geld prefereren? Een compliment kost niets, maar je koopt er ook niets voor, toch? In dit artikel leg ik uit waarom uitgesproken waardering toch waardevoller kan zijn dan een geldelijke beloning. Ook vertel ik hoe complimenten kunnen zorgen voor een totaal nieuwe cultuur.

Herhaald onderzoek
Misschien heeft het onderzoek van Nuon u verbaasd, maar nieuw is het feit dat medewerkers liever waardering willen dan geld helemaal niet. Al in 2011 concludeerde onderzoeksbureau McKinsey dat complimenten, en de tijd en aandacht van managers, meer motiveren dan een geldelijke beloning. In 2015 ging het NRC uitgebreid in op deze bevindingen. Ook verscheen de Nederlandse ‘complimentenprofessor’ Marinus Rietdijk in het tv-programma Van Liempt live, waarin hij uitlegde waarom waardering effectiever is voor prestatieverbetering dan een bonus. En eind 2016 kwamen o.a. Arjan Non van de Universiteit Maastricht en Robert Dur van de Erasmus Universiteit tot een vergelijkbare conclusie: op afdelingen waar werknemers voldoende gecomplimenteerd worden, gaat de productiviteit met zeker 5 tot 7 procent omhoog. De kracht van waardering is dus voldoende aangetoond. Toch voelt het niet helemaal logisch. Wat maakt waardering nu zo bijzonder waardevol?
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Corona-klagen
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
meer top 10