zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe complimenten zorgen voor een nieuwe bedrijfscultuur

Door: Frank van Marwijk
 
Het was recent weer in het nieuws: uit onderzoek van Nuon blijkt dat werknemers liever een compliment van hun leidinggevende krijgen dan een salarisverhoging. Maar hoe zit dat? Is het niet logischer dat mensen geld prefereren? Een compliment kost niets, maar je koopt er ook niets voor, toch? In dit artikel leg ik uit waarom uitgesproken waardering toch waardevoller kan zijn dan een geldelijke beloning. Ook vertel ik hoe complimenten kunnen zorgen voor een totaal nieuwe cultuur.

Herhaald onderzoek
Misschien heeft het onderzoek van Nuon u verbaasd, maar nieuw is het feit dat medewerkers liever waardering willen dan geld helemaal niet. Al in 2011 concludeerde onderzoeksbureau McKinsey dat complimenten, en de tijd en aandacht van managers, meer motiveren dan een geldelijke beloning. In 2015 ging het NRC uitgebreid in op deze bevindingen. Ook verscheen de Nederlandse ‘complimentenprofessor’ Marinus Rietdijk in het tv-programma Van Liempt live, waarin hij uitlegde waarom waardering effectiever is voor prestatieverbetering dan een bonus. En eind 2016 kwamen o.a. Arjan Non van de Universiteit Maastricht en Robert Dur van de Erasmus Universiteit tot een vergelijkbare conclusie: op afdelingen waar werknemers voldoende gecomplimenteerd worden, gaat de productiviteit met zeker 5 tot 7 procent omhoog. De kracht van waardering is dus voldoende aangetoond. Toch voelt het niet helemaal logisch. Wat maakt waardering nu zo bijzonder waardevol?
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Vier best practices voor een transformatie van finance
meer top 10
vacatures
meer vacatures