zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Complimenten die het meest motiveren

Door: Frank van Marwijk
 
Het is weer bijna 1 maart. Als u mijn artikelen regelmatig gelezen hebt, weet u inmiddels dat dat een speciale dag is. 1 maart is het de Nationale Complimentendag en inmiddels is er ook een World Compliment Day. Dit jaar bestaat dit evenement al 15 jaar en het krijgt jaarlijks meer aandacht in de media. De afgelopen jaren schrijf ik rond 1 maart traditiegetrouw een artikel over het belang van waardering, één van de belangrijkste brandstoffen die we nodig hebben om gezond en effectief te blijven functioneren en plezier te hebben in ons werk. Onderaan dit artikel kunt u een passage lezen waarin verwijzingen zijn opgenomen naar de inmiddels 18 eerdere artikelen die ik schreef over dit onderwerp. Doe er uw voordeel mee, want het maken van complimenten is een zwaar onderschatte, zeer effectieve en toch goedkope managementtool. Een goed compliment werkt motiverend omdat uw medewerkers zich daardoor erkend voelen voor wie ze zijn en voor wat ze doen.

 
De verwachting die een compliment oproept
Betekent dat dan dat elk compliment even effectief is om medewerkers te motiveren? Nee, dat is zeker niet zo. Zoals ik in een eerder artikel beschreef bestaan er zelfs totaal foute complimenten. Ik heb daar verschillende voorbeelden van genoemd. De fouten die gemaakt worden bij het complimenteren zijn uiteenlopend. Toch hebben ze ook een zekere overeenkomst. Goed beschouwd zijn het allemaal complimenten waarmee op een of andere manier een verkeerde indruk of verwachting wordt geschapen. Het is met name die impliciete aanname die al dan niet motiverend werkt. Al is uw bedoeling nog zo goed, het is zinvol om ook na te denken hoe uw compliment opgevat kan worden.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Corona-klagen
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
meer top 10