zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Complimenten die het meest motiveren

Door: Frank van Marwijk
 
Het is weer bijna 1 maart. Als u mijn artikelen regelmatig gelezen hebt, weet u inmiddels dat dat een speciale dag is. 1 maart is het de Nationale Complimentendag en inmiddels is er ook een World Compliment Day. Dit jaar bestaat dit evenement al 15 jaar en het krijgt jaarlijks meer aandacht in de media. De afgelopen jaren schrijf ik rond 1 maart traditiegetrouw een artikel over het belang van waardering, één van de belangrijkste brandstoffen die we nodig hebben om gezond en effectief te blijven functioneren en plezier te hebben in ons werk. Onderaan dit artikel kunt u een passage lezen waarin verwijzingen zijn opgenomen naar de inmiddels 18 eerdere artikelen die ik schreef over dit onderwerp. Doe er uw voordeel mee, want het maken van complimenten is een zwaar onderschatte, zeer effectieve en toch goedkope managementtool. Een goed compliment werkt motiverend omdat uw medewerkers zich daardoor erkend voelen voor wie ze zijn en voor wat ze doen.

 
De verwachting die een compliment oproept
Betekent dat dan dat elk compliment even effectief is om medewerkers te motiveren? Nee, dat is zeker niet zo. Zoals ik in een eerder artikel beschreef bestaan er zelfs totaal foute complimenten. Ik heb daar verschillende voorbeelden van genoemd. De fouten die gemaakt worden bij het complimenteren zijn uiteenlopend. Toch hebben ze ook een zekere overeenkomst. Goed beschouwd zijn het allemaal complimenten waarmee op een of andere manier een verkeerde indruk of verwachting wordt geschapen. Het is met name die impliciete aanname die al dan niet motiverend werkt. Al is uw bedoeling nog zo goed, het is zinvol om ook na te denken hoe uw compliment opgevat kan worden.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
Van 1001 wachtwoorden naar nul?
De cyberdreiging van vaccinaties
Consumenten recyclen wachtwoorden
Zo erkent u gemaakte fouten!
COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
meer top 10