zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe krijg ik mijn medewerkers aan het uren schrijven?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Het bedrijf waar ik MT-lid ben is aan het groeien en het management wil de juiste beslissingen kunnen nemen in verband met de personeelsplanning. Daarvoor is het noodzakelijk dat de medewerkers hun werk- en procestijden gaan bijhouden. Meestal loopt dit echter mis, omdat de medwerkers denken dat het management ze wil controleren. Hoe kan ik hier verandering in brengen?"

Antwoord
Dat de medewerkers denken dat het doel van het registreren van werk- en procestijden bedoeld is om hen te controleren is een logische gedachte en tot op zekere hoogte ook waar natuurlijk. Je zult hen ook de meerwaarde van de registratie moeten vertellen, willen ze begrijpen dat het gaat om bedrijfsbelang en uiteindelijk om hun eigenbelang.

Het nut en het belang
Als je veranderingen invoert in een bedrijf dan kun je bijna altijd rekenen op weerstand, vooral als het nut van de veranderingen niet direct in het belang van de belanghebbende lijkt te zijn of als er extra werk bij komt kijken, wat in hun ogen overbodig is. De mensen informeren waarom de verandering is ingezet is cruciaal. Als je ze niet informeert, dan weten ze ook niet wat het doel is van de invoering van in dit geval de registratie van hun werk- en procestijden en trekken dan zelf een conclusie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10