zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe om te gaan met een medewerker die mijn functie wilde?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Binnenkort start ik als teammanager. Binnen mijn team is er iemand die eveneens gesolliciteerd heeft op deze functie, maar het (dus) niet geworden is. Ik verwacht dat dit de nodige spanningen kan gaan geven. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?"

Antwoord
Als je collega afgewezen is voor de functie van teammanager en jij bent het geworden en hij werkt ook nog in jouw team, dan ligt dat natuurlijk gevoelig. Onderdeel team
Dat het gevoelig ligt, zul je niet helemaal goed kunnen maken en dat hoef je ook niet. Als het je medewerker duidelijk is waarom hij het niet geworden is, dan kan hij aan die punten werken. Je mag hem die ruimte geven en eventueel kun je die punten benoemen als het ter sprake komt. Als hij ambities heeft om elders teammanager te worden, dan gaat hij toch wel verder solliciteren, alleen daar heb je nu geen boodschap aan. Hij is nu onderdeel van het team, met jou als teammanager.



Opstelling: waardig
Hoe jij je opstelt is wel belangrijk. Ik weet niet wat voor team het is en hoe jij leiding geeft, maar behandel hem in ieder geval niet als iemand die ‘geïnstrueerd’ moet worden. Geef hem vooral in het begin wat ruimte. Delegeer werkzaamheden en laat hem het verder zelfstandig uitzoeken. Geef hem professioneel feedback enkijk dan hoe hij daarop reageert. Behandel hem ‘waardig, zodat hij zich ook zo gaat voelen. 
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10