zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe om te gaan met mijn eigenwijze collega?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"In mijn team werk ik samen met een collega zorgcoördinator die jong is en nog niet zoveel ervaring heeft als ze doet voorkomen. Ze heeft altijd haar woordje klaar en zegt het gewoon beter te weten. Ik heb haar met voorbeelden verteld dat ik dit geen prettige samenwerking vind, maar ze zegt dat ze de voorbeelden niet herkent. Hoe ga ik hier mee om?"

Antwoord
Je legt het accent op de samenwerking die je niet prettig vindt.In de voorbeelden die je gebruikt in de gesprekken met je collega, zou je concreter kunnen aangeven wat je niet prettig vindt in de samenwerking en wat de reden daarvan is. Functioneel versus relationeel
In je respons zul je concreter moeten worden en wel op functioneel niveau. Waar je nu op lijkt te reageren is de relationele kant van het werkverband. Let op dat onderscheid in je gesprek met je collega. Als je op functioneel niveau gaat spreken, geef dan beargumenteerd aan wat je niet goed vindt gaan en waar sprake is van weinig ervaring. Maak daarnaast het vinden van gezamenlijke oplossingen deel van je gesprek. Hoe zou ze het anders kunnen doen?

Als ze nog steeds niet herkent waar jij het over hebt, dan kun je informeren naar wat ze niet herkent. De kunst is om het gesprek effectiever te voeren en niet opnieuw te belanden in een uitzichtloze discussie. In haar uitleg/opmerkingen vind je wellicht ook punten om je verhaal nog meer te verduidelijken. Bereid je goed voor op je doel en hou gedurende het gesprek het beoogde doel voor ogen.

Ruimte nemen
Iemand kan altijd haar woordje klaar hebben, maar toch feitelijk niets te melden hebben. De kunst is om het gesprek te sturen en ook de ruimte te nemen om je verhaal te doen en een oplossing te vinden. Je kunt laten merken dat je het serieus meent door (opnieuw) een gesprek te plannen met je collega, met de mededeling dat je toch nog met wat zaken zit en het op prijs zou stellen om nog een gesprek aan te gaan. Je laat zo ook zien dat je haar serieus neemt. Begin het gesprek met de positieve kanten van haar werkzaamheden en haar persoonlijkheid.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10