zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Netwerken: vlooien en gevlooid worden!

Door: Phil Kleingeld,   10-12-2010,   16:34 uur
 

‘Netwerken’ of hoe je dan ook het gehele proces wilt noemen om je groep in stand houden en daarvan zelf ook beter te worden, is geen activiteit maar een karaktertrekje dat evolutionair bij ons is meegebakken. Dit proces is overigens niet tot de homo sapiëns beperkt; dieren zijn ook natuurlijke netwerkers. Gaat u maar eens in de dierentuin een groep apen bekijken om hun manier van netwerken in actie zien; ze vlooien elkaar!

Aardig zijn en aardig gevonden worden


Ieder sociaal wezen weet al direct na de geboorte dat het belangrijk is om aardig gevonden te worden. Aardig gevonden worden is een belangrijk overlevings-mechanisme want aardige mensen (en andere dieren) worden vaak door anderen in bescherming genomen als er gevaar dreigt en in het dagelijks verkeer ontmoeten ze ook minder agressie. Aardige mensen krijgen ook veel meer van anderen gedaan dan ‘azijndrinkers’ en zij trekken mensen op een natuurlijke manier naar zich toe. Voor aardige mensen gaan er overal deuren open die voor anderen gesloten blijven. Het zal u niet veel moeite kosten om de lijst met voordelen, die aardige mensen ontvangen, langer te maken. Gaat u uw eigen ervaringen maar na.

Wat heeft ‘aardig gevonden worden’ met netwerken te maken zult u zich misschien afvragen? Laten we het voorbeeld van het vlooien en gevlooid worden eens nader bekijken. Het vlooien van een aap die hoger op de hiërarchische ladder van de groep staat dan de ‘vlooier’, biedt een aantal voordelen:

1.  het mogen aanraken is een teken van acceptatie,
2.  het bevestigt de ‘gevlooide’ in diens status
3.  de gevlooide ontspant en geniet,
4.  de ‘vlooier’ verhoogt de eigen status binnen de groep
5.  mag rekenen op minder agressie van de ‘gevlooide’
6.  kan rekenen op bescherming
7.  voedsel (lees wederdiensten) wordt  gedeeld
8.  de wederzijdse relatie wordt verstevigd!

Kortom, een klassieke win/win situatie. Ik laat het aan uw eigen fantasie over om de acht genoemde punten naar de menselijke vorm van netwerken te vertalen en voor een goed evenwicht te zorgen tussen vlooien en gevlooid worden. Zorg er dus voor aardig gevonden te worden en doe aardig tegen mensen die aardig zijn. Wilt u weten hoe aardig of onaardig men u vindt, dan kunt u overwegen dit rechtstreeks aan mensen in uw omgeving te vragen. Hier is nog wel een waarschuwing op zijn plaats: Als u vragen stelt moet u bereid zijn het antwoord, zonder in de verdediging te schieten of commentaar te leveren, te accepteren voor wat het is!

Ongelijknamige polen
De aanduiding ‘ongelijknamige polen trekken elkaar aan’ is ook één van de wetmatigheden van netwerken. Het geeft een verklaring waarom bepaalde vormen van netwerken een tijdverspilling zijn en andere het gewenste resultaat opleveren. Neem nu bijvoorbeeld de populaire Open Coffees. U treft er doorgaans zzp’ers en andere kleine zelfstandigen aan die allemaal op zoek zijn naar hetzelfde: opdrachtgevers. Helaas, die laten zich daar zelden zien. Gevolg: er worden hoofdzakelijk mensen ‘gevlooid’ die elkaar zelden verder kunnen helpen om volledig te profiteren van de eerder genoemde acht voordelen. Immers, gelijknamige polen stoten elkaar in dit geval af!

Tijdens ontbijtsessies van een bepaalde Amerikaanse organisatie wordt u min of meer moreel verplicht om zaken te doen met de aanwezigen en wordt u geacht elkaar leads te geven; of u ze nu aardig vindt of niet. Iemand tegen haar/zijn wil in ‘vlooien’, of zich laten ‘vlooien’ door iemand die men niet ziet zitten, levert geen voordeel op.

Netwerken bestaat bij de gratie van ongelijkheid omdat er dan wederzijds ‘gevlooid’ kan worden vanwege de eerder genoemde voordelen. Er zijn echter situaties denkbaar, zoals de bouwfraude heeft aangetoond, dat concurrenten bereid zijn elkaar uitvoerig en gedurende lange tijd te ‘vlooien’ vanwege wederzijdse belangen.

Soort zoekt soort
Het is een bekend gegeven dat grote ondernemingen graag zaken doen met andere grote ondernemingen en miljonairs zaken doen met miljonairs. In dit geval verwijs ik graag naar de soms onmogelijke eisen die aan kleine bedrijven worden gesteld als ze willen inschrijven op een aanbesteding. De regering is van plan daarin, via de wet, veranderingen aan te brengen, maar ik ben bang dat dit veelal gaat leiden tot verplicht ‘vlooien’, wat niemand een echt bevredigend gevoel zal geven.

Bent u nog geen miljonair en wilt u er een paar ontmoeten om ze te ‘vlooien‘ vanwege de acht voordelen? Bezoek dan eens de Miljonairsfair; u treft ze daar in bosjes vrij rondlopend aan. Uw enige taak is om er dan voor te zorgen dat men u aardig gaat vinden! Deze opmerking komt er dus op neer dat, als u een bepaalde doelgroep wilt ‘vlooien’ (lees: voorzien van uw diensten/producten), ze op te zoeken waar ze regelmatig te vinden zijn.

Ik wens u veel ‘vlooiplezier’ toe.

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Jane trotsenburg  |   | 
10-12-2010
 | 
21:46 uur
Gegroet Phil,


Leuk stuk heeft u geschreven !!
Denk dat ik zelf graag mijn eigen vlooien hou, haha
Fijn weekend gewenst. Jane trotsenburg
Arthur Stuivenberg  |   | 
11-12-2010
 | 
15:49 uur
Leuk artikel Phil,

Kan me er een goede voorstelling bij maken. Ben net lid geworden van The networKing ((Klik hier), leuk clubje waar ook beslissers lid van zijn. Ik zal dat vlooien daar eens uitproberen.

Groet, Arthur
Willem van Druten  |   | 
11-12-2010
 | 
18:49 uur
Prachtig verhaal in het verlengde van de publicaties van Desmond Morris (De naakte Aap 1967 e.v) en andere biologen als Midas Dekker.
Nu snap ik waarom ik zo'n aversie heb tegen bepaalde netwerken en netwerkcontacten; het hangt van gepolijste afhankelijkheid aan elkaar en daar krijg ik zo’n mentale jeuk van.
Als je de Homo economicus los laat op een geënsceneerd Homo socialicus business concept met “gelijken onder gelijken” krijg je inderdaad toneel (sociaal wenselijk gedrag). Kwaliteit, integriteit, objectiviteit en onafhankelijkheid zullen op deze apenrotsjes zeker het onderspit delven. Een schijnvertoning van om elkaar heen dansende ego’s die allemaal veel vragen en niet veel te bieden hebben.
Dus hup; als underdog bewust op zoek naar de upperdog; een mooi advies en zakelijk excuus (aftrekbaar) om wéér naar de Miljonairsfair te gaan.
Het is veel bevrijdende, prettiger en creatiever om zaken te doen vanuit een bewust gepositioneerde underdog situatie. Als je namelijk alleen maar “wijsheid en diensten” hebt kan een ander ook niet anders halen. En daarmee zijn de transactievoorwaarden snel vooraf duidelijk. Jij hebt vlooien en ik vang ze af en ontdoe je van de jeuk (pas alleen op dat je het niet overneemt. Fijnknijpen, opeten of doorspoelen. Een vlooienband of spuitbus leveren kan natuurlijk ook. Bespaart veel tijd zodat je de volgende potentiële klant vast kunt “vlooien”).
G.  |   | 
28-12-2010
 | 
13:24 uur
Goed stuk! Alleen.. bauwfraude..??? Dan liever heel consequent zijn en er bauwfroude van maken! :-)

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10