zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Tips om de recessie de baas te zijn.

Door: Ad de Beer,   21-10-2008,   14:53 uur
 

Nu de pessimisten de overhand hebben en de self fullfilling prophecy over een depressie uit lijkt te gaan komen is het nuttig om enkele tips te geven om deze recessie de baas te kunnen zijn. Tenminste, als ook u gelooft in een nakende recessie.

1. Zorg voor flexibiliteit in uw personeelsbestand. Maak optimaal gebruik van detacheringen en uitzendkrachten.



2. Maak een lijst van de kerncompetenties die nodig zijn om te kunnen functioneren. Koppel deze lijst een medewerkers en bepaal welke medewerkers noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van uw bedrijf.

3. Repareer het dak als de zon (nog) schijnt. Stel reparaties niet uit.

4. Laat een externe deskundige uw bedrijf doorlichten. Een quick scan legt risico’s haarfijn vast. Externe mensen zijn niet "besmet" met de rituelen die U normaal vindt, maar eigenlijk tegen u werken.

5. Aarzel niet om externe hulp te halen, het tapijt waar je op staat kun je niet oprollen. De kosten van een goede externe adviseur betalen zich altijd meervoudig terug.

6. Laat u niet beïnvloeden door pessimisten, ken uw markt en uw kansen.

7. Blijf uniek waar u uniek bent, kopiëren van anderen leidt nooit tot betere resultaten dan die ander.

8. Raak niet in paniek, angst is een slechte raadgever. Na regen komt zonneschijn, ook in zaken. Blijf rustig en kijk rationeel naar uw kansen.

9. Maak van bedreigingen kansen.

10. Denk aan de investerings paradox. Investeren is het belangrijkst als het het moeilijkst is.

11. Maak betalingsafspraken met uw leveranciers, ze lenen u makkelijker geld, bijvoorbeeld door de betalingstermijn te verruimen, dan de banken.

12. Bespaar niet op zaken die uw core business raken. Er zijn voldoende posten waar een besparing makkelijker te realiseren is.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
X  |   | 
8-12-2008
 | 
11:02 uur
Beste allen, ook wij hebben last van recessie en meer dan anders. Mijn werkgever, USG People...één van de omvangrijkste bedrijven van de wereld op het gebied van recruitment, detachering, consulting, uitzenden en werving en selectie. Wij zijn naarstig op zoek naar oplossingen en manieren voor betere werving, nieuwe kansen en markten. Een mooi project binnen ons bedrijf is IKKI, dit is een combinatie van Hyves en LinkedIn, een sociale website voor werkgevers en werknemers. Door middel van dit project zouden werkgevers, werknemers maar ook recruitment bureaus een betere match kunnen maken. Dit soort projecten zijn behoorlijk nieuw voor ons, USG, omdat dit behoorlijk van ons pad af is zeg maar...

Voor onze recruitment takken zijn wij op zoek geweest naar verschillende mogelijkheden; ''Hoe ga ik mijn klant van dienst zijn en behouden, ook tijdens de recessie...'' en ''Hoe ga ik de werknemers toch aansporen om via ons hun nieuwe functie of werknemer te vinden''. Dit zijn de vragen waar wij mee bezig zijn te beantwoorden.

Een mooi antwoord hier op is de naam van een website/bedrijf die ik vrij veel binnen ons bedrijf heb horen vallen. DetaShare.com, dit is een soort van online hulpmiddel/marktplaats voor recruitment bureaus. Ze zijn nog niet zo oud en het idee erachter is TOP! Via DetaShare kun je al je vacatures en kandidaten op een annonieme manier online zetten, net als ieder ander recruitment bedijf die hierbij aangesloten is. Stel jij zoekt voor je financiele vacature een specialist die je niet kunt vinden...kun je natuurlijk naar je concurrent stappen met het risico hij met die vacature zelf aan de slag gaat. Via DetaShare.com kun je gewoon de vacatures online voorstellen op cv's van je concurrenten. Alles wordt verder geregeld door DetaShare, contracten, afspraken die gemaakt worden, gegevens verstrekking etc. Hiermee kun je dus altijd je opdrachtgevers en je kandidaten voorzien van personeel en opdrachten. Afgezien van deze partner hebben wij er nog een aantal met innovatieve ideeen. Dit artikel schrijf ik om zo aan te geven dat bedrijven niet alleen maar angstig zitten te wachten en uit te kijken naar hun moeilijke periode maar ook naar oplossingen zoeken en vanuit die oplossingen ook mooie tot perfecte ideen en bedrijven worden geboren. Dus wat dat betreft is een recessie goed om mensen aan te sporen op een andere manier te denken en naar markten aan te kijken. Succes!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10