zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zit u op het goede spoor met uzelf en uw bedrijf?

Door: Asha Kalijan ,   02-03-2007,   03:11 uur
 

We hebben geen tijd meer om stil te staan bij cruciale zaken. Er gebeurt zoveel om ons heen dat we vaak niet anders kunnen dan ons laten leiden door de waan van de dag. Om te overleven blijven we vaak te lang de lijn volgen die we jaren geleden uitgezet hebben. De kans dat u zo kwetsbaar bent voor trendgevoelige oplossingen is dan groot. Daarmee ook de kans dat u uw eigen spoor bijster raakt.

Achter trends en jezelf aanhollen


We zien trends komen en gaan. Er zijn zoveel mogelijkheden, zowel op zakelijk gebied als op persoonlijk gebied. We voelen ons genoodzaakt daaraan mee te doen, want anders lopen we achter op anderen is de angst. Tot we op een gegeven ogenblik tot de conclusie komen dat we achter onszelf aanhollen.

De belofte van trends
Trends pretenderen een toegevoegde waarde, omdat er geappelleerd wordt aan een behoefte die aanwezig is. De oplossing en de belofte wordt op het juiste moment in de juiste vorm aangeboden. Soms valt het ons niet eens op dat het gaat om oude wijn in nieuwe zak(k)en. Hoe komt het dat de beloftes die trends aangeven, ons aanspreken?

Het kan anders en beter
Bepaalde trends spreken ons aan, omdat we zelf al het gevoel hebben dat het anders of beter kan. We hebben hierbij ook nog het gevoel dat we alles al geprobeerd hebben zonder echt veel succes. Het streven naar beter is in ieder mens ingebakken. Gelukkig maar, maar het is wel belangrijk te onderzoeken wat u nodig heeft alvorens u kiest voor een oplossingsrichting.

Uw ervaring
Ga maar bij uzelf na hoe het is gesteld met uw ervaringen met trends. Werden de beloftes waargemaakt of bent u onderhand zo teleurgesteld dat u geen nieuwe dingen meer uitprobeert? Heeft u wellicht met de aangeboden oplossing alleen maar het symptoom aangepakt en niet de oorzaak, waardoor u verder van huis bent? U heeft het goed gedaan als u de kracht van de juiste trend benut heeft om op het juiste moment, de juiste oplossing te kiezen.

Sturing door trends en hypes
We denken vaak dat wat al bekend is niet meer werkt, zonder alle mogelijkheden van het bekende uit te proberen. We willen nieuwe dingen. En het is natuurlijk aanlokkelijk om te hopen dat er door voortschrijdend inzicht nieuwe methoden en feiten bekend zijn. Soms is dat gelukkig ook zo. De positieve kant van het volgen van trends is dat we inderdaad proberen om het beter en anders te doen. De valkuil is dat we ons onbewust laten sturen door trends en hypes.

Nuchterheid
Zelf vind ik het belangrijk om als mens en organisatie wat nuchterheid te betrachten. Een hype of trend is zo treffend, omdat de balans eerst zoek was. Als we een vorm van een oplossing zien, dan storten we ons daar massaal op. Sommige trends werken heel goed bij anderen, omdat geappelleerd wordt aan hun specifieke behoefte en de timing perfect is. Maar het werkt niet voor iedereen.

Korte termijn oplossingen leiden tot lange termijn gevolgen
We doen aan symptoombestrijding. Ik zie al tientallen jaren om me heen dat mensen en bedrijven niet op hun eigen spoor zitten. Ooit was dat wel zo. Maar door allerlei problemen werd vaak gekozen voor snelle oplossingen op de korte termijn met alle gevolgen van dien voor de lange termijn. Als u gekozen heeft voor symptoombestrijding, dan zullen de gevolgen voor de lange termijn lang niet zo positief uitwerken als u wel zou hebben gewild.

Valkuil
Er zijn vele redenen op te noemen om te kiezen voor symptoombestrijding: werkdruk, slechte balans privé-carrière, niet de juiste mensen om u heen, geen ruimte voor investeringen, geen tijd en ruimte om op de lange termijn te denken etcetera. Toch trapt u met deze redenen in een valkuil. Met wat tijd voor (zelf)reflectie en bezinning komen we vaak tot betere beslissingen. Twijfelt u? Gaat u uw beslismomenten en oplossingsrichtingen maar na op valkuilen.

Zelfsturing
In plaats van het volgen van wat aangeboden wordt kunt u kiezen voor zelfsturing. Het kost in de eerste instantie wat investering in tijd en soms in geld, maar die investering haalt u er dubbel en dwars uit, zowel privé als zakelijk. Hoe doet u dat?

Dialoog in metapositie
Neem goed de tijd als u een dialoog met uzelf gaat starten. De ervaring leert dat we anders wel even een aha-moment beleven, maar weer vervallen in de waan van de dag.
Neem een metapositie in (kijk naar uzelf vanuit een derde persoon) en stel de centrale vraag: zit ik op het goede spoor met mijn privé-leven en mijn bedrijf?

U kunt de dialoog verdiepen door vragen als:
- Hoe tevreden ben ik over het reilen en zeilen op het werk
- Hoe staat het met mijn functioneren en ontwikkeling
- Ben ik nog ambitieus of is de inspiratie zoek
- Kan ik mensen met plezier mobiliseren en motiveren
- Wanneer heb ik voor het laatst mijn bedrijf geanalyseerd

U kunt uzelf over u persoonlijk leven ook vragen stellen:
- Ben ik tevreden met de kwaliteit en tijd op privégebied
- Doe ik wat ik werkelijk wil
- Wat mis ik
- Voeg ik waarde toe aan mezelf en mijn omgeving

Oplossingsrichting
Als u tot de conclusie komt dat u meer op uw eigen spoort wilt geraken, dan zult u wat acties willen nemen. Begin met een prioriteitstelling. Kies dan wijs voor de oplossingsrichting die bij u past. Als dat toevallig een trend is die aansluit, nieuwe methoden en technieken aanbiedt en u ook het resultaat biedt waar u op zoek naar bent, dan is dat mooi meegenomen. Het punt is, dat u nu zelf en bewust bepaald heeft waar u exact behoefte aan heeft en welk resultaat u zoekt. Dat is zelfsturing en dat zorgt er voor dat u op het goede spoor blijft.

Asha Kalijan

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Asha Kalijan is organisatieadviseur, managementcoach en directeur van Adimco.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10