zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Dertig Respectverknallers: de antichecklist

Door: ,   23-02-2007,   08:01 uur
 

Omdat je met communicatie iets wilt bereiken bij de ander (van een antwoord op een eenvoudige vraag tot het binnenslepen van een order), moet je inspelen op wat de ander prettig vindt. Dat kan door het tonen van respect en daar heeft iedereen behoefte aan. Respect is een vorm van sociale smeerolie, die je eerder hebt verknald dan gedacht…


Respect = prettig



Respect hoef je, om de beroemde uitspraak van Robert Pirsig te parafraseren, niet te omschrijven, je weet zo wel wat het is.

Zonder respect te geven en te ontvangen gaat er veel fout in de samenwerking met anderen en in de ontwikkeling van een positief zelfbeeld. Het tonen van respect heeft tot gevolg dat je meer zelfvertrouwen ontwikkelt, jezelf makkelijker accepteert en op een meer positieve manier met jezelf en anderen communiceert en samenwerkt.

Verknal respect niet
Verhoog de eigen effectiviteit in de communicatie met anderen door de 30 meest voorkomende respectverknallers te vermijden. Draai de items in de antichecklist om en je weet wat je te doen staat.

Respect kun je verknallen met een te positief of een te negatief zelfbeeld. In de antichecklist zijn items opgenomen van mensen met een te positief zelfbeeld. Vaak de buitenkant van managers. Formuleer dezelfde items negatief als je jezelf onvoldoende waardeert.

30 Respectverknallers: de antichecklist

1. Ik bulk van het zelfvertrouwen
2. Ik word erg vrolijk als ik mezelf in de spiegel zie
3. Ik ben heftig blij als ze video-opnames van mij maken
4. Ik heb bijzonder veel interesse in mezelf
5. Ik heb niet veel interesse in contacten met anderen
6. Ik spreek bij voorkeur over mezelf
7. Ik denk dat anderen wel veel van mij kunnen leren
8. Ik vertrouw op mijn stereotypen
9. Ik denk dat ik doorgaans geen echte fouten maak
10. Ik denk dat ik anderen erg snel doorzie
11. Ik vind het niet altijd de moeite waard om naar anderen te luisteren
12. Ik ben niet echt betrokken op de ander
13. Ik geef anderen niet snel complimenten
14. Anderen hoeven mij geen complimenten te geven (dat doe ik zelf wel)
15. Ik heb een hekel aan hartelijkheid
16. Ik ben er niet van om anderen te troosten
17. Ik ben geen type die iemand anders aanmoedigt
18. Ik vind iemand vriendelijk begroeten een vorm van tijdverspilling
19. Ik sta niet echt open voor andere mensen
20. Ik heb geen behoefte aan uitgebreide opinies van anderen
21. Ik laat duidelijk merken als ik het met de ander oneens ben
22. Ik ben erg goed in het geven van onprettige feedback
23. Ik vind vriendelijk zijn niet de hoogste prioriteit hebben
24. Resultaten gaan voor waardering
25. Bevestiging geven is voer voor psychologen
26. Ik vertrouw niemand behalve mezelf
27. Ik heb geen tijd voor andere mensen
28. Ik kan nauwelijks lang naar anderen luisteren
29. Ik neem andere mensen in de kern niet serieus
30. Ik luister niet naar de gevoelens van anderen



Meer over respectverknallers en hoe het anders kan in 100 Communicatieversnellers. Heb je eigen ervaringen met respectverknallers? Of heb je slechte of hilarische ervaringen in organisaties met respectverknallers? Schroom niet je meningen en ervaringen te mailen.

 
 Doorsturen    7 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Jos Arets - CEO van Tulser 


·      Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
·      Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
·   Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.   
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Anthony  |   | 
25-02-2007
 | 
15:35 uur
Ik denk dat de meeste mensen wel van nature mensen weten wat Respect is. Voor mijn gevoel is dat in het zakenleven tegenwoordig ver te zoeken. Maar inderdaad een handige checklist!



Ton  |   | 
26-02-2007
 | 
14:07 uur
Leuke opsomming. De lijst laat je in indergeval over je eigen gedrag nadenken.

Ik scoor zelf denk ik slecht op punt 9 en 26.

Ik geloof niet dat ik veel fouten maak maar besef wel dat ik ze kan maken en durf ze zeker toe te geven. Dus tja, een beetje slecht, een te positief zelfbeeld misschien.

Als je vertrouwen vaak geschaad wordt dan wordt je achterdochtig. Hoewel ik het steeds weer probeer en dat is misschien naïef, wordt ik steeds door anderen teleurgesteld omdat ze uiteindelijk het vertrouwen schaden. Heel vervelend maar kennelijk een puur menselijke eigenschap. Misschien doe ik daar zelf ook aan mee.

Ik hoop dat, Ger D., Lisette S-C., Ruud d V., John V., Jo S. Dirk S., Rick vd W., Thei S, en Jos S. dit ook lezen. Ze hebben het vertrouwen dat ik hun had op een vreselijke manier geschonden zoals ze weten. Als manager hebben ze allen misbruik van me gemaakt met het resultaat dat ik nu zelf als manger wantrouwend ben geworden. Van de andere kant heeft het ook een positieve invloed gehad op mijn karakter. Ik wil namelijk nooit zo worden zoals zij. Ik wil integer zijn en het vertrouwen dat anderen in mij hebben niet schaden.

Uiteindelijk zijn de mensen die ik hierboven opsomde door de mand gevallen en ontslagen. Ik hoop dat zij inmiddels spijt hebben van hun disrespect jegens mij en anderen en niemand meer teleurstellen. Ik gun het niemand. Ze hebben een paar jaar van mijn leven ontzettend vervelend gemaakt en de jeugd van mijn kinderen gedeeltelijk verpest.
Gelukkig stond ik sterk genoeg in mijn schoenen om mijn gezin bij elkaar te houden en mij weer op te werken.
Maar met de lidtekens, financieel als psychisch zullen wij de rest van ons leven moeten blijven leven dank zij jullie disrespect.

Misschien klink ik nu erg negatief, en down maar dat is absoluut niet het geval. Juist door de ellende waarin ik terrecht kwam ben ik er als persoon en als manager denk ik veel sterker geworden. Ik houd nu veel meer rekening met anderen en kan ze ook beter begrijpen en respecteren.

Eigenlijk vind ik "vertrouwen" niet echt passen in het rijtje. Ik zou iedereen op het hart willen drukken een gezond wantrouwen te hebben. Vertrouwen moet je verdienen, dat moet je niet zomaar hebben of schenken aan iemand. Het is iets dat je moet opbouwen en zelfs dan nog heb je geen garantie dat iemand je vertrouwen gaat misbruiken!
mevrouw FJM Lamers  |   | 
27-02-2007
 | 
13:43 uur
Beste Ton, je kunt aan je lijstje nog een paar punten toevoegen. Bij je reactie scoor je ook op 13 16 18 en 22. Maar vanwege 20 zul je wel geen boodschap hebben aan mijn reactie.

Handig zo'n anti checklist!
Ton  |   | 
28-02-2007
 | 
18:40 uur
Lol, soms scoor ik ook op 29 geloof ik.
mevrouw FJM Lamers  |   | 
2-03-2007
 | 
12:53 uur
Misschien heb ik me wel schuldig gemaakt aan 1, maar Ton je hebt je niet schuldig gemaakt aan 31.....
gebrek aan humor
heer Henk Mertens  |   | 
8-03-2007
 | 
09:18 uur
Erg jammer dat je dit stuk hier plaatst,Ton. Als je nog zo emotioneel bent over recente ervaringen, en je moet dit kwijt, schrijf dit dan in een chatbox met vrienden, zeker als er namen in gebruikt worden. Of nog beter: ga naar de kroeg en laat vollopen. Ik ga er van uit dat dit forum er is om over grote lijnen, methodieken enz met elkaar van gedachten te wisselen, laten we dat zo houden.
N. Dragt  |   | 
10-03-2007
 | 
01:20 uur
Dit lijstje maakt het wel duidelijk hoe makkelijk het is om respectloos te zijn.
Aan de andere kant zitten er een paar tussen die soms meer zeggen over hoe iemand is opgegroeid, dan over zijn persoonlijkheid.

Een cultuur die geen respect uitdraagt, zal natuurlijk niet vaak mensen creëren die respect hebben. Want respect tonen is duidelijk geen aangeboren menselijk talent. Hoewel het er soms op lijkt dat herkennen van de af- of aanwezigheid van respect dat wel is.

Overigens vraag ik me wel af of respect geven aan anderen niet begint met respect geven aan jezelf. Hoewel dat natuurlijk heel moeilijk is, als je alleen maar leert dat alleen anderen respect verdienen.

Een volgende vraag is dan natuurlijk, wanneer is respect respectvol. Want sommige mensen zullen beweren, dat respect betekent dat je ze laat doen wat ze willen ook al is het slecht voor ze. Terwijl je natuurlijk ook kunt stellen, dat het feit, dat als iemand zelf geen respect toont voor zichzelf, je de ander daarom nog wel respect kunt geven. Wat dat betreft is wat mensen respect noemen ook nog eens cultuur afhankelijk.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10