Sociale intranet heeft strategische waarde voor organisatie
30 november 2010 - Het sociale intranet kan grote strategische waarde hebben voor organisaties. Niet alleen werken goed functionerende social media binnen organisaties transactiekostenverlagend, er is ook sprake van kennisdeling en een gedeelde identiteit. Zo bezien draagt het sociale intranet bij aan de sociale cohesie binnen de organisatie.
Mits het sociale intranet is onderbouwd met een gedegen informatie architectuur en inclusief business en projectportalen. Want anders is het verspilling van tijd en versplintering van content in de jungle van portalen die momenteel welig tieren. Verder is het verstandig om governance goed te regelen. Het is namelijk heel jammer wanneer medewerkers worden ontslagen omdat ze de sociale media omarmen en af en toe wat duidelijker communiceren dan wat er vanuit de officiele kanalen door komt. Sociale intranetten vergen sociale bestuurders. Het verdient dan ook aanbeveling om top down te beginnen bij communicatie directies (cultuur verandering) en niet bottom up (wat momenteel gebruikelijk is). Dat voorkomt dure 'pilots' en sociaal kapitaal vernietiging wanneer het oude wordt ingeruild voor het nieuwe.