zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zalm nieuwe topman ABN AMRO en Fortis

23 november 2008 - Minister Bos heeft vrijdagmiddag 21 november bekendgemaakt dat ABN AMRO en Fortis zullen gaan fuseren. Gerrit Zalm wordt de nieuwe topman die de nieuwe bank zal gaan besturen. De twee genationaliseerde banken gaan samen verder. De verzekeringsonderdelen van Fortis worden apart verkocht.

Voor de verzekeringsbedrijven zal op termijn worden gezocht naar mogelijkheden om de bedrijven terug te brengen naar de private sector. Vanuit Fortis Bank Nederland en ABN AMRO Bank Nederland zal een nieuwe en sterke Nederlandse bank worden opgebouwd. ABN AMRO zal de leidende merknaam worden van de nieuwe bank. 



Verkoop
De Staat zal minimaal enkele jaren participeren in de nieuwe bank. Verkoop zal op zijn vroegst in 2011 plaatsvinden. Minister van Financiën Bos: "Wij blijven niet langer dan nodig aandeelhouder van deze bank. We willen over een paar jaar een sterke bank achterlaten die op eigen kracht verder kan en die we verkopen met winst voor de belastingbetaler". 

Zalm
Gerrit Zalm gaat de nieuwe bankcombinatie leiden. Zalm was minister van Financiën en is nu financieel directeur van DSB Bank. Over de benoeming van Zalm zegt Bos: "Gerrit Zalm heeft groot gezag in de financiële wereld. Daarnaast is hij één van de weinige mensen die zowel ervaring heeft in bankieren als in de politiek. Tenslotte is hij een onafhankelijke geest, niet verbonden aan de geschiedenis van Fortis of ABN AMRO, en daarom als geen ander in staat beide banken samen te brengen en cultuurverschillen te overbruggen".

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
e  |   | 
24-11-2008
 | 
13:20 uur
vraag me af wat er voor de ''staat'' aanzit, of liever gezegt afgaat.
''''Minister van Financiën Bos: ''Wij blijven niet langer dan nodig aandeelhouder van deze bank. We willen over een paar jaar een sterke bank achterlaten die op eigen kracht verder kan en die we verkopen met winst voor de belastingbetaler''.
''''
Hoe kan de staat als toezichthouder, ook nogeens winst maken bij verkoop wat niet van hun is??
Tengunste van de ''belastingbetaler'' geloof er niets van
Tenzij ik het dus niet begrijp!!
Herre van der Maaten Directeur IDconsult  |   | 
25-11-2008
 | 
13:44 uur
Banken en klanten; samen sterk
Wij mensen hebben een welhaast ingeboren behoefte om een groot deel van onze autonomie in de handen te leggen van autoriteiten of instituties. Het geeft ons een veilig gevoel en ontslaat ons van het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
We vertrouwen op de medische zorg als we ziek zijn en we willen maar al te graag geloven dat die imposante bankgebouwen staan voor betrouwbaarheid en degelijkheid. De staat ten slotte is de oppermachtige bewaker van onze belangen. Maar is dat wel zo?
Ziekenhuizen blijken grove fouten te kunnen maken, de banken kunnen omvallen en zelfs de staat kan failliet gaan.

Schaalverkleining
In deze tijden van financiële crisis is vertrouwen het sleutelwoord. Het huidige gebrek aan vertrouwen tussen banken staat niet op zichzelf.
Ook het politieke systeem staat te ver af van de burger. Zowel burgers als instituties zijn hier debet aan.
Consumenten dienen zich te wapenen tegen de macht van malafide of kille bestuurders en producenten.
Een oplossing ligt in schaalverkleining, meer persoonlijk contact en beter toezicht.

Toezicht door klant
Banken zouden zich moeten verzekeren van frequent en direct toezicht door de klant. Dit zal fraude ontmoedigen. Voor effectief toezicht is persoonlijke communicatie nodig tussen twee partijen. Daartoe is aan beide kanten gelijkwaardige kennis nodig. Elke tussenlaag in het management vertroebelt de communicatie over deze kennis. Daarom zijn er kritische vragenstellers nodig om de kleren van de keizer tegen het licht te houden.
Er zullen toezichtraden moeten worden gevormd van consumenten van banken, naar analogie van de ondernemingsraad bij bedrijven of de deelnemersraad bij pensioenfondsen. Dit vergroot het onderling vertrouwen en bevordert ook dat men elkaar accepteert in voor- en tegenspoed. Cliëntenraden en bankiers moeten samen het gemeenschappelijke belang van bestuurders, managers en beleggers vaststellen. Dat is niet alleen een hoge koers, maar vooral ook de manier waarop de gemeenschappelijke doelen bereikt kunnen worden.
De organisatie van dit soort raden vraag om uitwerking. Denk bij een selectie van kandidaten aan opleiding, honorering, onafhankelijkheid en met name het vastleggen van verantwoordelijkheden.

Bankiers in de regio Frankfurt kiezen voor een andere weg. Zij bezoeken in deze tijd de kerk veel vaker. Zij nemen de tekst op de rand van de dollar serieus. ‘In God We Trust.’

Drs. Herre van der Maaten (psycholoog)
Directeur IDconsult
Van Neckstraat 115
2597SE Den Haag
070 3245002
info@idconsult.eu
www.idconsult.eu

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10