zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeers negeren senioren

Superdoelgroep genegeerd door marketeer

18 juli 2007 - Nog steeds krijgen senioren wereldwijd maar mondjesmaat aandacht van marketeers. Terwijl het zo'n koopkrachtige doelgroep is. 40 Procent van alle mensen boven de vijftien jaar is senior. Senioren beschikken over 80 procent van het totale vermogen onder consumenten. Ze hebben veel vrije tijd om al dat geld stuk te slaan, worden actiever en zijn vaker bereid om nieuwe producten en diensten uit te proberen.

Toch wordt er maar tien procent van het reclame- en marketingbudget aan deze superdoelgroep besteed. Het gros gaat naar jongere doelgroepen.

Dominante jeugdcultuur


Ook in Nederland wordt al sinds het midden van de jaren negentig geroepen dat senioren de doelgroep bij uitstek zijn. Er zijn boeken over vol geschreven en hele reeksen marketingcongressen over georganiseerd. Zonder al te veel effect. Hoe komt dat toch? Onder andere doordat de jeugdcultuur zo enorm dominant is in het huidige maatschappelijk bestel. Marketeers en reclamemakers, zelf vaak tussen de 25 en 40 jaar, zijn liever niet bezig met ouderen. De afkeer van ouder worden, met stereotiepe denkbeelden over aftakeling, is groot.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
john de vroede  |   | 
18-07-2007
 | 
08:43 uur
Als het goed is ga je vanuit het product of de dienst en de markt aan het werk. Vervolgens richt je je op de primaire doelgroep. Ik kan mij niet voorstellen dat als senioren primair zijn, de marketingstrategie en communicatie niet hierop wordt aangepast. Dat zou ontzettend dom zijn. Wij werken en hebben op verschillende seniorenproducten gewerkt, en de mogelijkheden om deze kapitaalkrachtige en levendige doelgroep te bereiken en bedienen zijn enorm. Zelfs online zijn ze goed aan te spreken. Jeugd is hot, senioren worden hotter en hotter..:-)
heer Ron Ladage  |   | 
18-07-2007
 | 
09:25 uur
Goed artikel om de discussie eens op te starten.
Vroeger waren er maar vier groepen, 0 tot 15 jaar, 15 tot 25 jaar, 25 tot 40 jaar en de ouderen.
Alleen de groep 25 tot 35 jaar had geld, later kwam de groep 15 tot 25 jaar erbij.
Nu hebben we 5 groepen, namelijk erbij is gekomen de groep 45 tot 65 jaar en de mensen erboven.
Juist de “nieuwe ouderen” zijn kapitaalkrachtig (een deel ervan), de kinderen zijn het huis uit, de hypotheek is praktisch afbetaald, de opbouw van het pensioen is redelijk gegaan.
Ook het koopgedrag is geheel veranderd. Was vroeger de verkoper de deskundige, tegenwoordig weet de klant meer van het artikel af dan de verkoper, dank zij o.a. internet.
Dus er verandert nogal wat, maar je ziet daar de marketeers achter lopen op deze ontwikkelingen. Tevens benaderen ze de ouderen degenererend, ze laten ze voelen dat ze oud en een beetje afgeschreven zijn.
Hierdoor voelen ouderen zich niet meer serieus genomen en diegene die deze groep op de juiste wijze aanspreekt, zal de markt gaan veroveren en geld verdienen.
Want ouderen van nu maken hun geld gewoon op en geven het dus graag uit.
Zelf val ik onder deze categorie en ik erger me dat ik reclame binnen krijg met het woord senior erop, dit geeft een oud gevoel en daar is mijn geest nog niet aan toe.
Verder valt op dat onze maatschappij ouderen de schuld aan het geven is dat de AOW straks niet betaalbaar is.
Waren ouderen vroeger de opbouwers van de maatschappij, nu worden ze in de hoek van uitbuiters en egoďsten geduwd en moeten ze maar meebetalen na hun werkzame jaren aan hun eigen AOW.
En mensen van boven de 50 jaar worden op de arbeidsmarkt niet meer serieus genomen, terwijl ze voor jongeren een grote betekenis kunnen zijn, zeker in het overdragen van deskundigheid.
Kortom veel te doen in dit landje!

Robert  |   | 
18-07-2007
 | 
10:35 uur
Een marketeer die liever niet bezig is met een bepaalde doelgroep vanwege zijn of haar afkeer van die doelgroep doet zijn werk niet goed. Theoretisch betekent dit dat een groot aantal marketeers zijn werk niet goed doet. Dat gaat wat ver. Probleem blijft echter dat een zeer vitale - en steeds vitalere doelgroep - niet wordt benaderd.

Waarom? Omdat de meeste marketeers voortkomen uit de dominante one track minded jeugdcultuur die inderdaad blijft hangen stereotype ideeën over ouderen. ‘Ouderen zijn afgetakelde mensen zijn die niets meer doen’. ‘ Oud en lelijk’. Omaatjes met blauwspoelingen in bloemetjesjurken, zeurende opa’s, achter de gerania, Whatever...
Een gemiste kans. Dit soort kortzichtige stereotyperingen houden het aanspreken van een in potentie zeer winstgevende consumentengroep compleet tegen.

Oorzaken? Een oudere doelgroep bereiken vergt meer moeite. Deze groep heeft meer ervaring, stelt hogere kwaliteitseisen. Laat zich niet zo snel verleiden tot de aankoop van iets dat op een schreeuwerige, snelle manier op ze wordt afgevuurd. Hip, cool, flex, down, chill whatever zegt ze niet zoveel. Instant gratification ook niet. Ouderen gaan voor kwaliteit, stijl, informatie, dynamiek, een persoonlijk verhaal, down to earth, genieten etc. Ouderen van nu leven! Boven de zestig tot in de 70. Ze reizen, rijden het land door op zoek naar culturele, rustige of mooie plekken. Lezen, trekken erop uit. Gaan uit eten. Drinken een goed glas wijn of een goeie pint, gaan naar sportwedstrijden, staan open voor internet mits het op een normale manier wordt uitgelegd (snelle 2.0 termen die ik ook gebruik zijn in de ogen van ouderen volslagen belachelijk...en...ze hebben nog gelijk ook!). Ze sporten en werken aan hun gezondheid hebben interesse in de wereld om hen heen.

Als marketeers zich iets meer zouden
Robert  |   | 
18-07-2007
 | 
15:25 uur
De mogelijkheden om senioren te bereiken zijn inderdaad veelvuldig. De ontvankelijkheid is er ook bij de doelgroep. Vooralsnog wordt er te weinig gebruik van gemaakt door marketeers blijkens een marketingbeleid dat praktisch alleen op ' hot' jongeren is gericht (die overigens ook ooit oud worden)
...
Ennuh die 'hot' jongeren worden overigens steeds moeilijker te bereiken door het grondig overvoeren, en de houding ' dat maak ik zelf wel uit'. Overmarketed producten zijn niet 'vet'...


Ton  |   | 
19-07-2007
 | 
00:35 uur
Inderdaad is dat een vreemd verschijnsel. Jong is hot en sexy dat snap ik ook wel maar goed ouderen zijn de markt. Ouderen willen zich wellicht ook met jeugdige produkten identificeren. Ze hebben last van meno- en penopauze en willen ze weer jong zijn, de tweede jeugd. Dus misschien verklaart dat wel waarom de aandacht vooral uitgaat naar de jeugd.

In medialand ziet men hetzelfde, veel zenders voor de jeugd maar nauwelijks programma's voor ouderen.
Eigenlijk onbegrijpelijk.

Echter wie de jeugd heeft , heeft de toekomst, de jeugd dat worden de klanten van de toekomst.
Je gaat toch geen bejaardenparfum gebruiken als jongere? Maar meestal blijft men wel redelijk merktrouw als men ouder wordt. Daarom zal het wel niet echt zinvol zijn om je te richtten op ouderen denk ik zo.

Van de andere kant zijn er natuurlijk produkten die daar geen last van hebben. Waarom zou ik de het verf- of automerk van mijn grootvader niet gebruiken?
Volgens grootmoeders recept verkoopt ook goed aan de oudere jongeren markt denk ik. Jodenkoeken en stroopwafels blijven ze maar kopen op school, zelfs fabriekspannenkoeken zijn hot bij de tieners die hier op bezoek komen.

Van de andere kant denk ik ook dat veel ouderen conservatief zijn. Ze zijn moeilijk te bewegen nieuwe zaken te accepteren. Internet, pinnen en gsm's zijn een mooi voorbeeld. Had ik mijn bejaarde vader niet ooit een gsm gekocht dan had hij er nu nog geen en internet vindt hij wel interessant maar durft er gewoon niet aan. Pinnen vindt hij drie keer niks. (Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen maar ik denk dat dit ongeveer de gemiddelde oudere weergeeft).
Hoeveel marketing moet je doen om dergelijke mensen over te halen?
Van de andere kant kun je natuurlijk ook speciale produkten voor hun in de markt zetten.
Vreemd genoeg is het gemakkelijke mobieltje voor ouderen totaal geflopt. Maar goed dat kan misschien ook slecht in de markt gezet zijn. Ik vrees echter dat dit de vinger op de zere plek legt. Ouderen hebben geld, willen ook vaak wel trendy zaken kopen omdat ze zich willen identificeren met de jeugd maar durven uiteindelijk vaak niet.

heer E Geenen  |   | 
19-07-2007
 | 
09:12 uur
Mijn vermoeden dat marketeers de senioren links laten liggen is dat deze groep over het algemeen kritischer is met de aanschaf van nieuwe producten en diensten. Deze groep gaat niet over een nacht ijs en zullen schreeuwende en opdringerige reclames en aanbiedingen negeren. Jongeren daarentegen zijn eerder geneigd om over te gaan op trendaankopen en implusaanschaffen. Ouderen hebben ook veel minder behoefte meer om koste wat het kost "ergens bij te horen" en gaan hun eigen gangetje en hebben meer de instelling om te berusten in datgeen wat werkt. Ook al zijn er voldoende en misschien betere alternatieven voorhanden; als de koffiezetter het nog doet waarom een nieuwe kopen met van die dure cupjes en waarvoor heb je een mobieltje nodig eigenlijk? Ouderen zijn eerder functioneel gericht ipv. trendgericht vaak met een instelling dat je je geld maar 1 keer kan uitgeven.
Ton  |   | 
23-07-2007
 | 
04:54 uur
@dhr Geenen,

Wel is het zo dat veel ouderen besluiten een sport- of luxeauto te kopen.

In Nederland zit bijvoorbeeld een autobedrijf dat zich heeft gespcialiseerd in het opkopen van voornamelijk Duitse
Peter  |   | 
8-08-2007
 | 
16:47 uur
Neem maar eens een kijkje op www.proaging.nl daar is de aandacht alleen maar op deze doelgroep gericht.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10