zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf vuistregels voor geslaagde verandertrajecten

Overtuigen en aanspreken zijn de basis van geslaagde veranderingen

12 juni 2007 - Hoe betrek je de medewerkers bij veranderingen? De Nederlandse auteur, trainer en onderzoeker in performance improvement, Ben Tiggelaar, poogt een antwoord te geven. Bij opgelegde gedragsveranderingen spelen drie soorten 'beliefs' een rol.

Je overtuigt op een bewust niveau door het positief effect van de verandering aan te tonen, wanneer de verandering wordt gewaardeerd door belangrijke mensen binnen de organisatie (ambassadeurs) en wanneer je aantoont dat de verandering voor de betrokken persoon haalbaar is. Wat werkt? Aansturen op emoties die we sterk ervaren als goed of slecht. Zelf doen, herhalen en oefenen. Aansprekende voorbeelden tonen die je kunt imiteren.

Vijf regels


Tiggelaar geeft vijf vuistregels voor geslaagde veranderingstrajecten:
- Zoek eerst uit wie er invloed heeft binnen de organisatie. Als hij zijn gedrag verandert, verandert een groepje mee dat de rest beďnvloedt.
- Geef aan waarom verandering nodig is. Waarom precies nu veranderen?
- Kies gewenst gedrag. Vertrek van een positief uitgangspunt. Wat gaat er wel goed? Daar vind je de bouwstenen voor verbetering.
- Bereid momenten van de waarheid voor. Bereid je voor op lastige vragen. Wat is je antwoord? Hou rekening met onverwachte – en onvoorspelbare – reacties.
- Meet en beloon. Mensen moeten zelf ervaren dat een verandering werkt.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
jeroen Hensen/ latenttalent.nl  |   | 
12-06-2007
 | 
11:57 uur
Ik mis het informatietraject. In mijn werk ontbreekt dit vaak waardoor degenen waar het over gaat en voor wie het bedoeld is, voor een feit gesteld wordt dat de verandering komt. Voor het "bereiden van het moment van de waarheid" is het belangrijk dat de actors die informatie of kritische vragen ook kunnen stellen. Maak hen belangrijk in het proces. Een verandering kun je niet klakkeloos opleggen.
Meet en beloon. Hartstikke belangrijk en vertoon daarin repetitiegedrag. Ik zie echter meet en bij niet 'meewerken' om een reele reden de kop eraf als beloning. Bij vooral jonge managers mis ik daarin echt (bege-) leidingservaring. Het komt over dat zij ten opzichte van hun meerdere moeten presteren en met alleen leuke berichten bij de baas willen komen.
Aan veranderingen zitten ook altijd minder leuke kanten. Ben daarin eerlijk en hak iemands kop er niet af. Bied aan om mee te kijken hoe iemand met zijn kracht toch in die verandering mee kan. Investeer en leer met weerstanden om gaan en ook kwetsbaar durven zijn naar de baas.
Tinus Beckers  |   | 
21-06-2007
 | 
14:25 uur
Hebben we het over veranderen of verbeteren. Want niet elke verandering is ook meteen een verbetering. En daar zit ook de crux van de motivatie! Veranderen van bovenaf? Dan zul je de tips en de vele andere die te vinden zijn op internet nodig zijn. Verbeteren uit jezelf? Dit is een cultuur die bij een organisatie past of niet. Wel uitdagend om hier naar toe te werken. Dit laatste kan alleen indien er een klimaat heerst van openheid en veiligheid en uiteraard van een positief mensbeeld. Want hoe je het ook wilt zien: indien het management niet een positeif mensbeeld heeft zullen veranderingen leiden tot gevechten en frustraties. Ondanks alle mooie tips en goed bedoelde adviezen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10