zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Preventieve coaching loont

23 april 2007 - Medewerkers ervaren na preventieve coaching minder problemen in de werk/privé balans en raken minder vermoeid. Hun arbeidstevredenheid neemt toe en de kans op burn-out vermindert. Dat concludeert onderzoeker Duijts, epidemioloog van de Universiteit van Maastricht. Zij onderzocht de effecten van Preventieve Coaching op verzuim.

Een korte, intensieve en actiegerichte coachmethode brengt mensen weer in verbinding met hun motivatie en verantwoordelijkheid. Medewerkers leren kritisch naar zichzelf te kijken, hun gedrag aan te passen en de verantwoordelijkheid te nemen voor eigen keuzes. Dat levert positieve resultaten op voor zowel de medewerker als de werkgever. Desgevraagd geven medewerkers aan zich beter op hun plek te voelen in de organisatie. Ook gaan ze beter om met eigen en andermans frustraties en zeggen ze veel beter zicht te hebben gekregen op hun functioneren.

Pluspunten
De reacties van werkgevers zijn eveneens positief. Ze stellen dat de preventieve coaching langlopende energievretende kwesties voorkomt en dat er in korte tijd zichtbare positieve resultaten zijn geboekt. De conclusie is dat ze weer een positief ingestelde, bewuste medewerker krijgen die voor zichzelf weer kansen ziet. Een ander positief punt is dat de kosten van preventieve coaching veel lager liggen dan die van ziekteverzuim of de werving en selectie van nieuw personeel.


Bron: HR Praktijk
 
 Doorsturen   13 reacties  

 

Laatste nieuws

 Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost
 Zorgvacatures zorgwekkend slecht geschreven
 Vrouwen besluiten vóór hun zestiende dat ze niet in cybersecurity willen werken
 
 
 
reacties
 
mevrouw M. Windrich  |   | 
23-04-2007
 | 
10:11 uur
Hier ligt een mooie kans voor menig manager om gericht aandacht aan medewerkers te besteden en even tijd te nemen om te bezien of iemand preventieve coaching nodig heeft. Dat zal tevens preventief werken voor de manager zelf, het verschaft hem of haar immers inzicht in het eigen werk.
heer Gerrit Michels  |   | 
23-04-2007
 | 
10:48 uur
Geachte lezer(es),

Vanuit mijn dagelijkse ervaringen als changemanager en coach bij Germarmich BV kan ik bovenstaand verhaal helemaal onderstrepen. Iedereen voelt, in een rustig moment waar en wanneer dan ook, wel of je in balans bent. Je staat 's morgens vol energie op om er weer een succesvolle dag van te maken. Helaas merk ik maar al te vaak dat men dit uitspreekt maar duidelijk niet uitstraalt. Kortom er gaat veel energie verloren die men veel beter kan besteden.
Ik kan dan ook alleen maar zeggen, herken je iets uit bovenstaand verhaal, neem dan nu initiatief en benader een coach.
Groeten Gerrit Michels.
heer Jeroen JT Hensen  |   | 
23-04-2007
 | 
11:32 uur
Erg goed dat er al preventief gekeken wordt in plaats van reactief. Ik heb de ervaring dat men vaak veel te laat met hun problemen bij een hulpverlener/ coach komen waardoor de schade al veel te groot is en een weg terug daardoor moeilijk. Wacht dus niet te lang, herken en erken snel.
Jeroen
B. Pieroth  |   | 
23-04-2007
 | 
15:42 uur
Prachtig dat het onderzoek de positieve effecten van preventief coachen onderstreept. Van belang is de meetbaarheid van coaching of de uitkomsten daarvan. Coaching is leren om anders om te gaan met bepaalde situaties, anders kijken en anders gedragen. De borging van een gedragsverandering zal middels een meetbaarheid veel krachtiger neergezet kunnen worden. Werkgevers kunnen hiermee beter anticiperen op mobiliteit en ontwikkeling van hun werknemers.
www.mirjam.nu  |   | 
23-04-2007
 | 
14:21 uur
Dan is natuurlijk wel de vraag of er niet een heel belangrijke leerschool aan iemand voorbij gaat in de vorm van een voorkomen crisis. Of dat iemand op een ander tijdstip nog een kans krijgt mee te krijgen wat hij of zij in een moeilijke periode zou hebben kunnen leren.
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
23-04-2007
 | 
17:30 uur
Helemaal eens met het artikel en de reacties. Wellicht aardig om te vermelden dat ook teamcoaching zeer preventief werkt en goedkoper is dan de individuele coaching. Hoe zinvol dat laatste ook is, teamcoaching is een goede aanvullende vorm. Een paar voorbeelden:

Masterclass "de essentie van luisteren"
Workshop "Loslaten en geven en nemen van verantwoordelijkheid"
Workshop "Effectief omgaan met irritaties en boosheid"

Meetbare resultaten door een terugkomdag en begeleiding in de tussenliggende periode. Bijzondere resultaten en niet alleen preventief. We gaan dus de goede kant op in leidinggevend Nederland. Preventie verdient veel meer aandacht, dus prima zo'n onderzoek.

Bert-Jan van der Mieden.
www.pyramide.nl
mevrouw Lia Donkers  |   | 
23-04-2007
 | 
20:11 uur
Helemaal mee eens: zowel met het artikel als de reacties.

Coaching is een vorm van ontwikkeling, scholing en aandacht voor jezelf.

Ook ik merk in mijn praktijk de heilzame werking die daar vanuit gaat.

Het is goed om te lezen dat ook werkgevers dit als positief ervaren.

Lia Donkers
www.coachingaandenrijn.nl
mevrouw H.A Kraan  |   | 
25-04-2007
 | 
08:36 uur
In mijn praktijk als management coach merk ik steeds vaker dat medewerkers in het verlengde van een uitstekende beoordeling. coaching aangeboden krijgen. Coaching wordt dan ingezet als vorm van beloning. De medewerker krijgt de kans om aan door hem zelf gestelde vragen en doelen te werken en mag dat doen door gebruik te maken van een door hemzelf geselecteerde coach.
De leidinggevende blijft wel betrokken. Hij ziet meestal het voorstel dat wordt gemaakt voor de coaching start en het wordt door de coachee meestal erg gewaardeerd als de manager deelnemer is aan het eindgesprek waarbij de resultaten besproken worden.
Eindresultaten, die men in mijn praktijk bijna altijd benoemt, zijn: gevoel van erkenning en meer betrokkenheid bij de organisatie.
John Jeckmans  |   | 
1-05-2007
 | 
07:56 uur
Mee eens.
Vooral met de aanzetten: preventief, kortdurend en intensief.
Uit eigen ervaring (maar ook als trainer/coach) weet ik dat er veel programma's zijn met een hoop hype gehalte, ze werken even en vallen dan weer weg naar de achtergrond.

Nu reeds diverse malen een tweedaagse workshop gegeven, die voor zover ik het kan overzien bij de meesten ook na 2-3 jaar nog beklijft.

John
www,avatar.nl
petra@petramegens.nl  |   | 
1-05-2007
 | 
10:15 uur
Dit artikel en de reacties praten elkaar na over de nieuwe kleren van keizer. Ik ben zo vrij om u allen tegen te spreken. Coaching is geen therapie, beste manageronliners! Al wilt u het nog zo graag. Of moet ik zeggen: al wilt u het nog zo graag de managers laten geloven.

Therapie geneest en preventieve therapie voorkomt ziekte en gebrek. Coaching gaat niet over ziekte of gebrek. Nooit. Ook niet als de coachee of de werksitutatie ziek of gebrekkig is. Coaching gebeurt altijd vooraf. Ooit een coach gezien die na de wedstrijd nog kwam zeggen: “Je kan het! Als je er maar in gelooft”? Coaching gaat over het maximaliseren van het potentieel. Coaching gaat over medailles winnen. Niet over veranderen - wie wil er nu een ander dan zichzelf zijn? Niet over genezen - wie wil er nu bezig zijn met ziekte en gebrek? Alle zogenaamde coaching die tóch wordt ingezet ter preventie of reparatie van ziekte of gebrek, is manipulatie van de werknemer. De enige die hier beter van wordt, is het bedrijf. Dat wint de prijs.

Laat mij duidelijk zijn: dat mag! Bedrijven mogen prijzen winnen. Daarvoor mogen ze werknemers manipuleren. Nemen we een voorbeeld aan de ABN-AMRO. Alles wat daar gebeurt, mag. Maar dat noemen we geen coaching.

Coaching is gerichte begeleiding op weg naar een persoonlijke overwinning. Vanuit de maximalisatie van het persoonlijke potentieel.
Beste collega-reactieschrijvers, als u nog eens iets over de coaching van werknemers schrijft, doe dan alstublieft beter uw best om de essentie ervan te raken. En als u liever over manipulatie schrijft, doe dat dan. U kan het! Als u er maar in gelooft.

Hans van de Velde  |   | 
9-05-2007
 | 
17:22 uur
Wat goed dat dit in het nieuws komt. Eindelijk erkenning voor het feit dat allerlei mensen veel baat hebben bij coaching. Echt niet alleen zieke mensen of mensen met een stoornis of probleem. Gezonde managers weten dat voorkomen beter is dan genezen.
Natuurlijk zullen mijn collega's van Equisto het hier mee eens zijn, maar ook niet-managers en artsen zien gelukkig steeds meer in dat professionele coaching zijn nut bewijst. Hiep hipe hoera dus!
Hans
Dirk van Assche  |   | 
6-02-2008
 | 
09:55 uur
Coaching niet aantoonbaar effectief

Nu de beoordelingen en de jaarovergang weer achter de rug zijn gaan de veranderingstrajecten weer starten. Eén van de instrumenten die zullen worden ingezet is individuele coaching. Een voorzichtige conclusie uit de therapieonderzoeken naar de effectiviteit is dat deze grotendeels afhankelijk is van de persoonlijkheid van de cliënt.

In de praktijk blijkt dat veel cliënten hun twijfel hebben over coaching en zich er zeer onprettig onder voelen, zeker als dit n.a.v. een beoordeling gebeurd. Ook de motivatie wordt verlaagd en de relatie met de manager wordt meer afstandelijk en verzakelijk.

Gedegen inwerken en een goede ervaren en evenwichtige senior in het team die de discussie aangaat over vakinhoud, processen en samenwerken als een situatie zich voordoet waardoor mensen moeten nadenken lijkt veel effectiever.

Er zijn geen onderzoeken naar de effectiviteit van coaching bekend die voldoen aan a-selectieve randomised dubbelblinde steekproef van voldoende omvang om significante verschillen aan te kunnen tonen, met een te toetsen hypothese en uitgevoerd met een doordachte meting die er voor zorgt dat de meetresultaten kunnen worden geanalyseerd en er conclusies over de hypothese uit kunnen worden getrokken door een onafhankelijke onderzoeker. Vanzelfsprekend dient voor andere invloeden zoals persoons- en situatiegebonden genormaliseerd te worden.

Een voorlopige conclusie is dan ook dat vooralsnog de interesse en belang voor het inzetten van coaching meer bij de coach ligt dan bij de cliënt.
luxe kerstpakketten  |   | 
27-10-2011
 | 
11:12 uur
Klinkt leuk maar hoe bepaal je wie wel en wie geen coaching nodig heeft?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Vrouwen besluiten vóór hun zestiende dat ze niet in cybersecurity willen werken (1) 
Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost (3) 
Goede vragen stellen is een kunst (2) 
Mobiele professionals steeds meer verslaafd aan Wi-Fi (1) 
Hoe stel in het functoneren van mijn projectleider aan de kaak? (1) 
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk (2) 
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers (4) 
beurs
Stijgers Dalers
Gemalto 45.6  34.6 %
Altice 8.83  8.5 %
Postnl 4.1  4.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Unibail-roda 215  -4.1 %
Galapagos 73.75  -3 %
Leden FNV ook akkoord met cao PostNL
Beursupdate: AEX op Wall Street
Update: Atos doet bod op Gemalto
meer beurs
top10
Goede vragen stellen is een kunst
Een vijfde van de loonstrookjes klopt niet
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers
Veilig bestanden delen: zeven best practices
Lean & Agile: gouden huwelijk of langdurige strijd?
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk
Cupido Festival 2017: klantenliefde? Start met bevlogen medewerkers
Strijd om tech-talent losgebroken
Belang employer branding neemt toe in recruitmentproces
Werkgevers schieten tekort in strategie rondom gezondheid
meer top 10
vacatures
meer vacatures