zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

E-mail steeds vaker gebruikt bij ontslag

Digitale uitspattingen kunnen jaren later nog tot grote problemen leiden!

27 maart 2007 - Alles kan tegen u gebruikt worden. Ook e-mails en telefoongesprekken. 'Digitale bewijsstukken' worden steeds vaker gebruikt én gehonoreerd bij ontslagzaken. Dit stelt advocaat Maarten van Gelderen, initiatiefnemer van de Ontslaglijn en de website Ontslag.nl.

Volgens Van Gelderen moeten mensen zich bewuster zijn van hun acties op de werkvloer en de gevolgen daarvan. E-mails bijvoorbeeld zijn vaak nog lang na verzending traceerbaar. De digitale prullenbak is niet hetzelfde als de 'analoge'. En een beroep op privacy vindt zelden gehoor.

Ook weblog niet veilig


Ook wordt gedacht dat een e-mail niet als bewijs mag dienen of minder zwaar weegt dan een normale brief. Niets is minder waar, zo stelt Van Gelderen. De informatie die iemand achterlaat op een weblog of community mag eveneens door een werkgever in een ontslagprocedure gebruikt worden.


Bron: Management Team
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Marc F  |   | 
27-03-2007
 | 
07:31 uur
Een heel terechte situatie overigens.
Martha van de Pasch  |   | 
27-03-2007
 | 
08:01 uur
Hier krijg je het idee big brother is watching you. Het lijkt me niet erg bijdehand om dusdanige e-mails te versturen die absoluut niet voor anderen zijn bedoeld. Wel ishet zo dat als je iemand wilt ontslaan er altijd wel een stok is te vinden. Om van deze stok een knuppel te maken gaat de werkgever dit soort fratsen uithalen. Wees op je hoede. Is het niet de mail dan zijn het wel de werknemers om de mensen heen die iemand onderuit kunnen halen als nodig is. Het recht is tegenwoordig te koop en tegen dit soort dingen sta je machteloos. Onterecht ontslag zie je dagelijks om je heen. Een tweede manier is psychologische oorlogsvoering. Mensen het zo zuur maken dat ze er niet meer tegenop kunnen. In de meeste gevallen stapt men dan wel vanzelf op. De bazentijd is altijd al geweest. Het enige wat je nog kunt doen is je bij een bond aan te sluiten. Maar dan nog. Het verst komt men als de strooppot gebruikt wordt. Vandaar het spreekwoord als je met de kapitein bent bevriend kun je je handen aan het zeil afvegen. Maar ja je moet het maar kunnen. Degenen die het wel doen haal je er dan ook zo uit. Ik zou zeggen blijf daarbij uit de buurt.
heer M. Bleecke  |   | 
27-03-2007
 | 
08:53 uur
Het is vanzelfsprekend dat ook de werknemer, die verstandig gebruik maakt van de digitale mogelijkheden, ook een bron van bewijs heeft in de vorm van e-mail. Als de werknemer in zijn functie-uitoefening regelmatig per mail rapporteert, kan hij het medium ook ten voordele gebruiken. Vooral in geval van conflicten kan dit in zijn voordeel uitwerken.
Ron Ladage  |   | 
27-03-2007
 | 
11:13 uur
In negatieve zin kan alles tegen je gebruikt worden, aar in positieve beschouwing, kan je alles gebruiken om er iets moois van te maken.
Zolang er nog gebruik wordt gemaakt van de "pikorde" in het kippenhok, zal er weinig veranderen.
Dit gaat ten koste van de persoon, maar zeker ook ten koste van het bedrijf.
Het maakt niet uit wat voor bewijsmateriaal terecht of onterecht wordt gebruikt, het gaat erom wat voor beleid je wilt voeren.
Geef je de mensen een eerlijke kans, stel je de juiste coaching, training en andere middelen ter beschikking, maak je gebruik van een goede meeting van core competenties, dan heb je geen last van zaken, zoals in het artikel is beschreven.
heer Herman Van Den Bosche  |   | 
27-03-2007
 | 
12:08 uur
Ik denk dat dit soort van wantoestanden steeds heeft bestaan en naar de toekomst toe ook zal blijven bestaan. Je kan wel allerhande middeltjes vinden om iemand te ontslaan of als bewijsmateriaal te gebruiken. Wat hier inderdaad teld is dat mensen dag in, dag uit een goed coaching krijgen, begeleiding, trainingen & motivatie, dit doet een bedrijf draaien. Men heeft de mond vol over communicatie binnen multinationals maar heel vaak schort het hier al, alhoewel dit een fundament is waar verder kan opgebouwd worden, zonder dit gaat de rest van de toren wankelen.
simon mussenoor  |   | 
2-04-2007
 | 
20:09 uur
de rechter gaat niet lichtzinnig te werk; er moeten echt flink nare dingen in de mail staan voor het tot de conclusie ontslag kan leiden, en het staat nooit op zich. Bij alle eenzijdige reacties hiet past ook de opmerking dat werknemers de volledige schuld KUNNEN dragen van de onwerkbare situatie. termen als 'bazentijd' en 'wantoestanden' zijn makkelijk gebruikt, maar missen iedere nuance.
Jeroen  |   | 
3-04-2007
 | 
08:06 uur
Wees eens reeel, zou die voorbeeldige werknemer nu echt ontslagen worden door het verzenden van (belastende) E-mails?? Op dat moment is er vast meer aan de hand!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10