zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Speeddaten nieuwe wervingshype

6 maart 2007 - In navolging van de Politie Brabant Zuid-Oost en uitzendbureau Tempo-Team stort ook het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) zich op het speeddaten. Met snelle afspraakjes tussen werkgever en werknemer wil het CWI de toenemende krapte op de arbeidsmarkt aanpakken.

Het lijkt de nieuwe hype onder P&O'ers te worden. De afgelopen weken dook de term 'speeddaten' meerdere keren op in relatie tot werving en selectie. In gesprekken van een paar minuten kijken werkgever en kandidaat of er een 'match' is. Op basis daarvan wordt bepaald of er vervolggesprekken komen.

Ontmoeting


De Brabantse politie deed het gewoon op kantoor, Tempoteam nodigde de kandidaten uit in een café. Rendez-vous voor het CWI is een branchespecifieke banenmarkt. In de periode 5 maart tot en met 16 mei besteden alle CWI-vestigingen in Nederland extra aandacht aan vacatures in de branches die te kampen hebben met krapte op de arbeidsmarkt.

Vraag en aanbod
Speciale brancheweken met speeddates tussen werkgevers en werkzoekenden, workshops en andere activiteiten moeten vraag en aanbod bij elkaar te brengen. De horeca is de eerste branche die centraal staat, daarna volgen onder meer bouw, transport, zorg en detailhandel. Het CWI organiseert de brancheweken in samenwerking met brancheverenigingen, kenniscentra, scholingsinstituten, UWV en gemeenten.


Bron: P&O Actueel
 
 Doorsturen   13 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Jan  |   | 
6-03-2007
 | 
10:42 uur
Volgens mij deed Carp* dit al jaren geleden....
Vrijens E.M.C.  |   | 
6-03-2007
 | 
14:21 uur
Wat ik leuk vind m.b.t. het onderwerp speed-dating is dat me meteen het artikel "Talent verdwijnt via achterdeur" in mijn achterhoofd schiet. Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn om het meubilair aan de kant te willen zetten, want P&O is al duur genoeg.
Johan Wieles  |   | 
6-03-2007
 | 
16:45 uur
Leuke manier van werven lijkt het me speeddaten.
Ook in een cafe candidaten uitnodigen heeft best wel iets aparts. Yeaaaaaaah lets go for speed date :-)
amjm.vangoor@quicknet.nl  |   | 
6-03-2007
 | 
08:28 uur
Eigenlijk is dit wéér zo'n niet te versmaden 'hype'.
Soms denk ik wel 'ns dat al dat (speed)'daten' de waan van de dag is.
M.a.w.: we moeten nou óók weer niet gaan overdrijven.
Want ja, hoe bewijst 'n goeie werknemer zich? Pas na maanden zal blijken of er écht 'n 'match is tussen werkgever en werknemer.
Afwijzen dus!

Ton van Goor
Rob Kruijer  |   | 
6-03-2007
 | 
10:17 uur
" De Brabantse politie deed het gewoon op kantoor, Tempoteam in een café",,,"gesprekken van een paar minuten" Mensen moeten dus 1 uur rijden voor een gesprek van 3 minuten. Het is een kandidaten markt, werk genoeg en anno 2007 is het toch mogelijk om gewoon een vdo gesprek te houden via de pc bijvoorbeeld? Diverse bedrijven hebben hun eigen IM systeem, vdo conf systeem etc. Dat scheelt iedereen veel tijd, ontlast het mileu, bespaart reiskosten etc. EN het is toch maar een eerste indruk voor beide partijen. De tweede ronde zal vis a vis moeten gebeuren. Wie weet wordt "vdo speeddating" de nieuwe hype. Werkgevers, wordt eens wat moderner in dit proces.

Succes allen die hier aan gaan deelnemen.
Groet.
Janny Schutte  |   | 
6-03-2007
 | 
08:10 uur
Een collega van mij gaf in november tijdens de eerste Amsterdamse Paricipatiemarkt een voorproefje van speeddaten. Wij stonden daar met 7 stands voor onze stichting. Ook het CWI was met 1 kraam vertegenwoordigt en keek over onze schouders mee. Leuk te lezen dat speeddaten nu al de nieuwe wervingshype genoemd wordt.
Ties de Vries  |   | 
11-03-2007
 | 
12:03 uur

Het lijkt de nieuwste hype onder de zichzelf respecterende P&O'ers te worden. De afgelopen weken dook de term 'speeddaten' meerdere keren op in relatie tot werving en selectie en kwam ik het ook al tegen in het leggen van acquisitiecontacten. In gesprekken van een paar minuten kijken in dit geval werkgever en kandidaat of er een 'match' is. Op basis daarvan wordt bepaald of er vervolggesprekken komen. Blijkbaar weten de werkgevers niet meer hoe ze aan geschikte werknemers kunnen komen en halen een nieuw speeltje uit de kast om zich te profileren. Van mij mogen ze en binnenkort hebben we weer iets anders bedacht om ons te profileren en gaan we met potentiële kandidaten naar het theater, de film of varen om met elkaar te netwerken. Maakt niet uit wat je doet als je maar zinvol bezig bent, denk ik dan maar. Een veel simpelere manier voor een werkzoekende zou zijn als hij via internet op basis van zijn competenties een geschikte vacature gemaild kreeg en de zoekende werkgever de kandidaten gemaild kreeg die passen bij de functie-eisen van zijn vacature. Blijkbaar is er nog geen marktplaats waar de wervende en de zoekende zijn gegevens kan achterlaten. Dus gaan we gezellig “speeddaten” op beurzen, op het kantoor of elders waar het aangenaam vertoeven is.
mevrouw Christiènne Gelder  |   | 
8-03-2007
 | 
14:17 uur
Ik vraag me af of je in drie minuten een match kan vormen. Het zal eerder een klik zijn die er zal onstaan. En hierbij schiet mij wat artikelen te binnen: "Mooie mensen hebben eerder en betere banen""Afgewezen worden op je buitenlandse naam". Dat laatste zal dan nu worden op uiterlijk.
Dan lijkt me het aloude screenen van de cv's en een informatief telefoongesprek toch altijd nog het effectiefst. En eerlijkst.

Ps. P&O duur?
Ron Ladage  |   | 
9-03-2007
 | 
10:54 uur

Ton van Goor slaat de spijker op zijn kop.
Vooral het einde van zijn reactie is van grote waarde.
Speeddaten is er voor, netwerken, partners vinden voor je leven, werkzoekende en denkelijk voor nog meer zaken.
Het werkt drempel verlagend en kan een goede opstap zijn voor verdere, dus diepte gesprekken en voor beide partijen een kans op een resultaat.
Ook is het een bewijs dat we langzaam naar een inzicht gaan, dat in 2011 de geboortegolf van na de tweede wereldoorlog echt zichtbaar een probleem wordt.
Het is een hype, maar wel een goede en vergroot kansen voor alle lagen in de bevolking en het is best leuk.
Voor extroverte mensen geen probleem en voor introverte mensen een kans om hun angst voor het onbekende wat te verminderen.
Hans  |   | 
16-03-2007
 | 
10:08 uur
Hoezo speeddaten nieuw, dat doen we toch al lang: je belt een werkgever op, je vertelt wat je werkervaring en opleiding is en vervolgens verzend je je cv per email. Als het klikt komt er reactie.
Hans  |   | 
16-03-2007
 | 
10:08 uur
Hoezo speeddaten nieuw, dat doen we toch al lang: je belt een werkgever op, je vertelt wat je werkervaring en opleiding is en vervolgens verzend je je cv per email. Als het klikt komt er reactie.
Chris Groothoff Cruit.nl  |   | 
4-03-2008
 | 
22:52 uur
Op je PC scherm zien alle vacatures er even mooi uit. En ook bij een snelle afspraak kan wederzijds mooi-weer gespeeld worden door werkgever en sollicitant.

Een korte snelle oriëntatie met elkaar aangaan kan best zin hebben om het kaf van het koren te scheiden en voor wie het visuele even belangrijk vindt als de inhoud. Maar doe dat dan per web interview of telefonisch na overleggen van een cv met foto. Dat spaart tijd.

Je moet m.i. de moeite doen om naar een sollicitatiegesprek te reizen om er achter te komen of er echt een match is. ‘Klik’ is goed genoeg voor kort, maar voor een bestendig verbond geef ik de voorkeur aan 'match'. Je neemt de tijd voor elkaar. Raakvlakken zowel als hiaten komen op tafel bij een degelijk gesprek waarbij je elkaar goed doorzaagt.

Een 'snel afspraakje' geeft geen pas als je praat over een keuze voor een vast dienstverband dat jaren mee moet gaan.
Azid Denkraam  |   | 
4-03-2008
 | 
22:56 uur
Speed daten doet mij een beetje denken aan grazen. Snel consumeren zonder al te veel diepgang. En is jouw stukje gras kaal dan ga je naar het volgende stukje.

Kandidaten graas je niet en evenmin graas je banen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10