zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer sollicitanten geïnteresseerd in 'company values'

14 augustus 2006 - Slechts een kwart van de sollicitanten informeert bij hun sollicitatiegesprek naar de waarden van een bedrijf. Maar liefst 38 procent van de Nederlandse managers zegt dat hun sollicitanten hier helemaal nooit naar vragen. Hier scoort Nederland in vergelijking met de andere landen het hoogst; internationaal gezien zegt 28 procent van de managers dat sollicitanten weinig belangstelling aan de dag leggen voor 'company values'. Maar de interesse groeit.

Deze resultaten blijken uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door financieel werving- en selectiebureau Robert Half Finance & Accounting in negen landen bij 2.739 Human Resources en Finance Managers.

Robert Half merkt echter dat kandidaten steeds vaker vragen naar waar het bedrijf voor staat. Naast de functie-inhoudelijke kenmerken hechten sollicitanten steeds meer waarde aan de zogenoemde 'company values'. In de toekomst, zeker gezien de huidige krapte op de financiële arbeidsmarkt, zal dit waarschijnlijk ook een steeds belangrijkere rol zal spelen bij de keuze van een sollicitant om wel of niet bij een bepaald bedrijf te solliciteren.



Mission statement
Ruim een kwart (26 procent) van de Nederlandse ondervraagde managers geeft aan dat hun medewerkers elk kwartaal, tijdens het publiceren van de bedrijfsresultaten, op de hoogte worden gebracht van het mission statement van het bedrijf. Eén vijfde van de Nederlandse managers brengt de medewerkers hier zelfs tijdens elke teammeeting van op de hoogte. Internationaal gezien geeft maar liefst 27 procent van de ondervraagden aan dat medewerkers slechts één keer, wanneer hij of zij wordt aangenomen, op de hoogte worden gebracht van de mission statement.


Bron: Financieel Management
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Paul Jansen  |   | 
15-08-2006
 | 
09:12 uur
Mooi voorbeeld van een halfvol/halfleeg glas: gisteren stuurde Personeelsnet ditzelfde bericht rond, maar dan onder de kop: "Sollicitanten letten niet erg op missie en waarden. Maar een kwart vraagt bij sollicitatie waar bedrijf voor staat." :-)
rjmoeke  |   | 
15-08-2006
 | 
11:41 uur
Uit recent door mij verricht onderzoek in Zuid Limburg, blijkt dat slechts 45% van de ondernemingen met meer dan 50 fte het belangrijk vinden om iets van waarden op hun website te vermelden. In de 8e eigenschap van Covey wordt daarnaast melding gemaakt van een zeer laag percentage als het om implementatie en naleving van die waarden gaat.

Rob Moeke
Jan Peters  |   | 
17-08-2006
 | 
10:40 uur
Heb ik ook gezien in Personeelsnet.

Tja, als maar een kwart op de missie let en 38 procent van het management zegt dat sollicitanten er nooit naar vragen, is het niet eens een kwestie van half vol of half leeg. Lijkt me dan dat de kop in Mangersonline gewoon de inhoud van het bericht niet dekt...
Ton  |   | 
7-12-2006
 | 
20:24 uur
Tja, prachtig, weer zo'n mooit theoretisch verhaal.

Bedrijven vinden het belangrijk om hun geweldig personeelsbeleid op hun website te verkondigen, hun policies op de publikatieborden goed zichbaar voor iedereen op te hangen en zelfs zoals ik ooit heb meegemaakt hun medewerkers verplichten deze mooie en vaak engelstalige teksten uit het hoofd te leren in kader van ISO audits...Maar hoeveel werkgevers met die mooie praatjes voeren dat beleid ook daadwerkelijk uit?

Bij menig bedrijf waar ik ben geweest stonden er met pen kreten onder geschreven door het personeel waaruit men kon afleiden dat de ware aanpak heel anders was.

Af en toe bleken zelfs de managers die het beleid uitvoerden zoals de policy voorschreef ontslagen te zijn geworden omdat ze het personeel niet zo behandelden als het bedrijf dat graag zou hebben gezien ondanks de mooie policypraatjes!

Nee, ik vertrouw bedrijven niet die een policy op papier hebben gezet of zich hierop roemen.
Ik zie het wel in de praktijk en kijk nergens meer van op.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10