zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lijnmanager kan beter tegen kritiek dan directeur

13 augustus 2006 - Lijnmanagers hebben een dikkere huid, zijn flexibeler en kunnen beter tegen kritiek dan alle andere beroepsgroepen in een onderneming. Topmanagers en directeuren zijn daarentegen verbazingwekkend teergevoelig; ze kunnen het minst hebben van iedereen in het bedrijfsleven. Directeuren zijn bovendien het minst flexibel, gevolgd door topmanagers en technische en administratieve medewerkers.

Dit concludeert assessmentorganisatie PsyMax Solutions na onderzoek naar de taaiheid en flexibiliteit van 2.000 districtsmanagers, afdelingshoofden en teamleiders.

Feedback


De onderzoekers vermoeden dat lijnmanagers zo goed met kritiek om kunnen gaan, omdat ze uit hoofde van hun functie continu van alle kanten feedback krijgen. Zowel van hoger geplaatsten en ondergeschikten als van collega's op hetzelfde niveau. Deze beroepsgroep kan bovendien opvallend goed met stress omgaan en blijft flexibel in geval van frustratie, teleurstelling en kritiek. Deze flexibiliteit is een cruciale eigenschap voor lijnmanagers, aldus de onderzoekers. Ze moeten immers zowel leiding geven aan hun ondergeschikten als sturing geven aan het beleid van de onderneming. Ze zijn daarnaast in feite directeur van hun eigen afdeling en moeten dus om kunnen gaan met regelmatige kritiek en afwijzing, goed kunnen onderhandelen en consequent gedrag aan de dag leggen om hun geloofwaardigheid te behouden.

Problemen
Als lijnmanagers deze eigenschap niet hebben, kan dit problemen opleveren. Dagelijkse gebeurtenissen leiden dan tot zichtbare stress en frustratie, kritiek kan leiden tot een overdreven verdedigende reactie en na een tegenslag kan het moeilijk opkrabbelen zijn. Voor lijnmanagers is het van groot belang dat ze juist leren van kritiek. Ook is het belangrijk dat ze zich goed kunnen uiten en hun gevoel niet opkroppen. Dit kan er immers toe leiden dat ze niet meer open staan voor communicatie en niet meer in staat zijn goed te luisteren. Juist deze groep moet open durven zijn, ook over zichzelf. Duidelijke standpunten innemen en uiten en goed luisteren zijn essentieel.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10