zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Up to the top: drie functies met directiepotentie

20 april 2006 - Er zijn drie corporate functies die de weg plaveien naar de boardroom: assistent van de CEO, extern adviseur en saleskoning. Wie zo'n positie weet te bemachtigen en de rol naar behoren invult, bemant in rap tempo een stoel in een directiekamer.

Daarover bericht Brisk Magazine.

1. Assistent van de CEO
Rechterhand van een managementteamlid zijn, is een van de meest kansrijke posities om hogerop te komen. De reden is simpel. Als rechterhand zit u vaak bij MT-meetings en krijgt u te maken met alle ins & outs van de onderneming. Wie zich op deze post zichtbaar staande houdt, wekt bij de leidinggevende al snel de indruk klaar te zijn voor het echte werk. De positie heeft in sommige ondernemingen zelfs deze bijbedoeling.

2. Extern adviseur


Wie als adviseur, consultant of anderszins als extern deskundige wordt aangetrokken om een MT van raad te voorzien, heeft een uitgelezen kans zich er in de kijker te spelen. Letterlijk wordt er namelijk een kennisachterstand of -leemte afgekocht. En wel precies die kennis waar in de bestuurskamer een gebrek aan is. Daarbij gebeurt het nogal eens dat de vraagstelling van essentieel strategische aard is, waardoor de adviseur in kwestie te maken krijgt met alle ins & outs van een bedrijf.

3. Saleskoning, ergo alleskunner
De laatste jaren doet zich in de top van het bedrijfsleven een nieuw fenomeen voor. Salesdirecteuren en financieel managers, die eerst voor specialisten werden gehouden, worden nu als volwaardige managers gezien voor de boardroom. Dat maakt dat zich meer en meer sales- en financetoppers richting boardroom begeven. Er is steeds meer specifieke kennis nodig op topniveau, terwijl anderzijds van vakspecialisten ook steeds meer managementkwaliteiten wordt verwacht.

Op de site van Brisk worden exponenten van deze drie functies over hun loopbaan bevraagd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10