20 april 2006 -
Er zijn drie corporate functies die de weg plaveien naar de boardroom: assistent van de CEO, extern adviseur en saleskoning. Wie zo'n positie weet te bemachtigen en de rol naar behoren invult, bemant in rap tempo een stoel in een directiekamer.
1. Assistent van de CEO Rechterhand van een managementteamlid zijn, is een van de meest kansrijke posities om hogerop te komen. De reden is simpel. Als rechterhand zit u vaak bij MT-meetings en krijgt u te maken met alle ins & outs van de onderneming. Wie zich op deze post zichtbaar staande houdt, wekt bij de leidinggevende al snel de indruk klaar te zijn voor het echte werk. De positie heeft in sommige ondernemingen zelfs deze bijbedoeling.
2. Extern adviseur Wie als adviseur, consultant of anderszins als extern deskundige wordt aangetrokken om een MT van raad te voorzien, heeft een uitgelezen kans zich er in de kijker te spelen. Letterlijk wordt er namelijk een kennisachterstand of -leemte afgekocht. En wel precies die kennis waar in de bestuurskamer een gebrek aan is. Daarbij gebeurt het nogal eens dat de vraagstelling van essentieel strategische aard is, waardoor de adviseur in kwestie te maken krijgt met alle ins & outs van een bedrijf.
3. Saleskoning, ergo alleskunner De laatste jaren doet zich in de top van het bedrijfsleven een nieuw fenomeen voor. Salesdirecteuren en financieel managers, die eerst voor specialisten werden gehouden, worden nu als volwaardige managers gezien voor de boardroom. Dat maakt dat zich meer en meer sales- en financetoppers richting boardroom begeven. Er is steeds meer specifieke kennis nodig op topniveau, terwijl anderzijds van vakspecialisten ook steeds meer managementkwaliteiten wordt verwacht.
Op de site van Brisk worden exponenten van deze drie functies over hun loopbaan bevraagd.