zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veel bedrijven laks met offerteaanvragen

13 maart 2006 - Bijna de helft van de ondernemers die een offerteaanvraag krijgt, reageert daar niet of onvoldoende op. De offertes van bedrijven die wel reageren, verschillen behoorlijk in kwaliteit. Dat blijkt uit een steekproef van uitgeverij Publimix in het kader van de samenstelling van het Handboek offerte.

Een offerte moet een aantal zaken bevatten, zoals de prijs, het btw-tarief, de geldigheidsduur van de offerte en een vermelding of de offerte vrijblijvend is of niet. Daarnaast moet de offerte ook ingaan op de wensen van de aanvrager.

Gouden Gids


Publimix vroeg 25 computerbedrijven naar een offerte voor een klein netwerk, 25 vormgevers naar een offerte voor een boekomslag, 25 drukkers voor een offerte voor een boek en 25 installatiebedrijven voor een prijsopgave voor de vervanging van een cv-combiketel. De selectie vond plaats via de Gouden Gids, in willekeurige regio's. Het resultaat van de proef laat een verdeeld beeld zien.

Belangrijke gegevens
Van alle bedrijven reageerde 45 procent geheel niet. Van de bedrijven die wel reageerden, belde slechts de helft om meer informatie. De onderzoekers ontvingen 43 schriftelijke offertes. Slechts twintig van deze offertes voldeden aan de eisen. Bij de overige offertes ontbraken belangrijke gegevens zoals de btw-bedragen, of de offerte vrijblijvend was of niet, betalingsvoorwaarde, de geldigheidsduur van de offerte of de datum, de verwijzing naar de algemene voorwaarden.

Verzorgd
De vormgevers scoorden goed: de offertes waren goed verzorgd en compleet. Ook de drukkers scoorden goed; de offertes blonken uit in zakelijkheid en eenvoud, precies wat er in deze markt verwacht wordt. Ook de installatiebedrijven zijn gewend om te reageren op een offerteaanvraag.

Computerbedrijven
De meeste bedrijven die reageerden, belden eerst voor een afspraak. Slechts één bedrijf stuurde direct een offerte (en deed een verkeerd aanbod). De offertes van de installatiebedrijven waren niet altijd compleet en in slechts drie gevallen werd verwezen naar de algemene voorwaarden. Droeviger gesteld was het met de computerbedrijven. Hoewel de bedrijven goed bereikbaar waren, met mooie websites en goede scores bij zoekmachines, reageerden er slechts drie. Slechts één reactie was in orde: het bedrijf reageerde telefonisch en stuurde daarna een keurig uitgewerkte offerte.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10