zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meurs ontkent misleiding beleggers

8 maart 2006 - Michiel Meurs ontkent dat hij beleggers heeft misleid bij de uitgifte van aandelen door Ahold in 2000. De gewezen financieel directeur noemde het vanzelfsprekend dat Ahold de omzet van gezamenlijke dochterbedrijven in het buitenland optelde bij de concernomzet. Daarom belandde het omzetcijfer op die manier in het prospectus, de begeleidende verklaring bij de aandelenemissie.

Dat bleek dinsdag op de tweede zittingsdag van het strafproces rond de boekhoudfraude bij Ahold. "Voor ons waren het vanzelfsprekend werkmaatschappijen die integraal onderdeel uitmaakte van het Ahold-concern", aldus Meurs. "De aansturing, de rapportage, de controle; alles was identiek aan de manier van werken bij Ahold en er werd intensief samengewerkt."

Nieuwe aandelen


Ahold gaf in mei 2000 voor 3 miljard euro nieuwe aandelen uit. Hiermee financierde het concern de overname van het Amerikaanse US Foodservice, het belang in het Zweedse ICA en een aantal kleinere aankopen. Ook de bank ABN Amro die de emissie begeleidde, zag geen problemen in de consolidatie. Volgens Meurs was er wel discussie met de accountant Deloitte over de verwerking van de omzetcijfers onder de Amerikaanse boekhoudregels. Uiteindelijk ging de accountant in april 2000 akkoord met de consolidatie op voorwaarde dat er in een voetnoot zou worden vermeld dat onder Amerikaanse boekhoudregels de zaken anders lagen. Ahold heeft een beursnotering in New York.

Van der Hoeven
De rechter benadrukte dinsdag tijdens de zitting dat Deloitte niet heeft meegewerkt aan het strafonderzoek en slechts summier documenten overlegde. Oud-topman Cees van der Hoeven mengde zich regelmatig in de discussie in de rechtbank. "De kassa bij de dochterondernemingen heeft wel degelijk gerinkeld, die omzet is over de toonbank gegaan. De vraag is alleen: boek je de omzet ten volle in de Ahold-boeken of elders, terwijl het voor de nettowinst niets uitmaakt."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10