21 oktober 2001 -
Internet is een geschikt medium om merkbekendheid mee te vergroten. Het leent zich minder voor directe productaankopen.
Volgens een onderzoek van BrandForward is internet zo'n goed merkenmedium omdat het 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar is, wereldwijd bereik heeft en feedback kan geven aan adverteerders.
BrandForward concludeert dat de merknaam de belangrijkste bijdrage levert aan e-commerce succes. De helft van alle klanten gaat direct naar de URL van een site. Als bookmarks worden opgevat als een vorm van merkloyaliteit en ook zoekacties naar product- en winkelnamen meegeteld worden, gebruikt 75% van de surfers de merknaam. Zo'n 15% van de internetters komt op sites van waaruit aankopen worden gedaan via een link of online publicaties. Het is daarom belangrijk dat de domeinnaam gelijk aan de merknaam is, zodat consumenten er vanzelf terechtkomen zonder een zoekmachine in te schakelen. Ook moeten websites consumenten hethele spectrum aan merkuitingen bieden: naam, logo, kleur, typografie, design, grafische elementen, brand voice, animatie en geluid.