zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een belangrijke les in mensenkennis

Door: Frank van Marwijk
 
Als manager werkt u met mensen. U richt zich tot mensen, u stuurt mensen aan, geeft adviezen aan mensen, onderhandelt met mensen, en beoordeelt mensen. U luistert naar mensen, leest over mensen, praat tegen mensen en schrijft naar mensen over mensen.  U probeert mensen te motiveren en te beïnvloeden. Tenslotte houdt u ook van mensen, toch? U was immers nooit manager geworden als dat niet zo was. Als manager kunt u best veel over mensen weten. Toch zijn mensen niet gelijk en hun gedrag is niet altijd gemiddeld. De mensen waar u nauw mee samenwerkt zult u beter leren kennen dan mensen die u incidenteel ontmoet. Hoeveel mensenkennis hebt u?

Kennis van en ervaring met mensen
Misschien hebt u mensen bestudeerd vanuit een wetenschappelijke invalshoek: psychologie, sociologie, ethologie, andragogie, antropologie, filosofie of rechtswetenschap. U hebt dan geleerd om te kijken naar menselijk gedrag en dat te vergelijken met gemiddelden. Zo kreeg u een aardig beeld van wat normaal of afwijkend is, als het gaat om mensen. Daardoor begrijpt u misschien beter wat u kunt verwachten als u omgaat met mensen. In uw werk hebt u ook veel kennis over mensen opgedaan. Hoe meer ervaring u hebt in de omgang met mensen, des te meer mensenkennis u bezit. En om uw werk optimaal te kunnen doen, wordt ook van u verwacht dat u een mensenkenner bent. Hoe meer u van mensen weet, des te beter u het er als manager vanaf brengt.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10