26 augustus 2009 - Bedrijven geven personeel en zakenrelaties steeds minder presentjes. Bedrijven die actief zijn op de markt voor promotieartikelen zagen de verkopen in juni en juli van dit jaar sterk teruglopen. Stef van der Velde is eigenaar van Giving Europe in Tiel. Hij zag de omzet in die periode met meer dan 30% dalen. Hij opereert in het goedkopere segment van de relatiegeschenken en premiums. De handel in duurdere attenties krijgt nog zwaardere klappen.
De grootste vraag die wij ons afvragen en waarschijnlijk ook de marketeers in Nederland. Moet je in deze tijden juist bezuinigen op marketingkosten (relatiegeschenken) of niet? Gezien deze cijfers zullen de meeste mensen zeggen bezuinigen. Al heeft natuurlijk niet iedereen de mogelijkheid om toch te investeren.
En dat terwijl er in de ''relatiegeschenken wereld'' juist steeds exclusievere en duurdere relatiegeschenken ontworpen worden. Is hier een sprake van een verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit, of zou het door het feit komen dat het simpelweg een ouder artikel is.
Om de vraag van de heer Scholten te beantwoorden. Ik ben van mening dat er inderdaad op relatiegeschenken bezuinigd kan worden, in bepaalde mate, echter moet er niet bezuinigd worden op promotie en advertentie intensiteit. In tegenstelling, een agressief beleid kan juist voor groot succes zorgen.