zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Personeelstekort in de horeca historisch hoog

2 oktober 2019 - Het personeelstekort in de horeca heeft een nieuw dieptepunt bereikt. Koninklijke Horeca Nederland luidt de noodklok. ‘Nog nooit zijn er zo weinig mensen beschikbaar geweest voor horecabanen’, licht voorzitter Robèr Willemsen toe. De branche heeft al jaren te kampen met een aanhoudend personeelstekort. Een tekort waar vooralsnog geen oplossing voor gevonden is.
 

Handen te kort


Een hoog personeelsverloop is niet vreemd voor de horeca. Veel medewerkers zien werken in de horeca vooral als bijbaan. Vooral jongeren die na hun afstuderen elders aan het werk gaan zorgen voor een hoge uitstroom. Maar ook steeds meer hoofdbaners – horecapersoneel dat een vakopleiding heeft gevolgd, zoals koks – stromen uit. Die hoge uitstroom wordt volgens onderzoek veroorzaakt door de hoge werkdruk, gebrekkige carrièremogelijkheden en de lage beloning. Enerzijds heeft de branche te maken met een hoog personeelsverloop, anderzijds gaan we massaal meer buiten de deur eten en drinken en stijgt het aantal horecabedrijven. Er zijn dus flink wat handen te kort in horeca keukens. Een tekort dat bovendien blijft toenemen. Over vijf jaar verwacht de branche 100.000 medewerkers meer dan nu nodig te hebben.

Innovatieve ontwikkelingen
Het aanhoudende personeelstekort dwingt de horeca branche tot innovatie. Automatisering en robotisering zijn sterk in opkomst. Zo ziet horeca apparatuur leverancier Hakvoort Professional het aanbod slimme keukenapparatuur toenemen. Deze apparatuur kan als het ware zelf denken. Enkele voorbeelden hiervan zijn ovens met voorgeprogrammeerde bereidingsprogramma’s en koffiemachines die zichzelf aan het einde van de dag reinigen. Deze apparatuur kan werk uit handen nemen maar is geen oplossing voor het structurele personeelstekort, licht de leverancier toe. Er blijven namelijk nog altijd mensen nodig om de apparaten te bedienen.
Enkele horecabedrijven gaan nóg een stapje verder en proberen de horeca opnieuw uit te vinden. In San Francisco is een koffiebar te vinden waarbij robots koffiespecialiteiten brouwen. In Las Vegas vind je soms zelfs robots achter de bar die cocktails serveren. Of wat dacht je van een pizza automaat die een bezoek aan de pizzeria overbodig maakt? Dit is geen toekomstmuziek, al deze ontwikkelingen zijn er al.

Horecapersoneel behouden
Voor wie de overstap naar robots nog te groot is, moet alles op alles zetten om horecapersoneel te behouden. Dat is nog knap lastig. De concurrentie op de arbeidsmarkt is groot, ook vanuit andere sectoren. Enkele tips zijn om de werkdruk te verlagen - o.a. met behulp van eerdergenoemde slimme keukenapparatuur - duidelijke carrièreperspectieven te bieden, een hoger salaris en overwerk te beperken.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
meer top 10