zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Belasting en kerstpakketten: hoe zit dit precies voor de ondernemer

25 augustus 2019 - De inhoud van dit persbericht is niet afkomstig van de redactie van Managersonline.nl en derhalve niet journalistiek getoetst.

Dat was een opluchting voor ondernemers zeg, toen de Belastingdienst vorig jaar liet weten de regels aangaande het kerstpakket te vereenvoudigen. Voorheen waren er zoveel regels dat veel ondernemers helemaal maar afzagen van het kerstpakket, De regels bleken zo lastig te interpreteren. Dat is nu anders, nu er een veel simpelere methodiek is ontwikkeld en er alleen nog naar de werkkostenregeling gekeken hoeft te worden.
 

De totale loonsom en de gebruikelijkheid


Nu je alleen maar naar de werkkostenregeling hoeft te kijken, zijn twee aspecten belangrijk: de totale loonsom en de gebruikelijkheid. Werkgevers mogen nu maximaal 1,2 procent van de totale loonsom van de organisatie aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan het personeel schenken. Hier maak je dus gebruik van als je plannen hebt om kerstpakketten uit te zoeken. Werkgevers betalen over alles wat boven de 1,2 procent ligt overigens liefst tachtig procent belasting.
Houd wel rekening met de gebruikelijkheidstoets
Bij het toepassen van deze nieuwe regel moet overigens wel rekening gehouden worden met de gebruikelijkheidstoets. Die zegt dat de uitgave slechts 30 procent of minder af mag wijken van uitgaven in branche of bedrijf. Dit kun je als werkgever checken bij je accountant of gewoon direct bij de Belastingdienst. Voor werkgevers geldt dus dat als de totale loonsom stijgt, er meer belastingvrij uitgegeven mag worden aan de kerstpakketten. Je moet als ondernemer dus weten hoe groot je bestedingsruimte is, ook iets dat je prima bij je eigen accountant kunt checken.

Je stelt tegenwoordig gewoon zelf een kerstpakket samen
Met dit in het achterhoofd kun je als werkgever dus langzamerhand op zoek naar een fraai kerstpakket voor je werknemers. Het kerstcadeau heeft zich de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Het standaardpakket is niet meer, kerstpakketten worden tegenwoordig op maat samengesteld, passend bij je organisatie. Je kunt helemaal zelf je pakket samenstellen als je wilt of kiest voor een themapakket. Themapakketten heb je in bijvoorbeeld biologisch/fairtrade, barbecue en grill, koken en wonen, een op reis pakket en pakketten speciaal voor de man en de vrouw.  En wat te denken van de bierpakketten voor de man en wijnpakketten voor de vrouw, je hebt zelfs kerstpakketten die vooral bestaan uit sterke drank. Wat er ook nog steeds is, is het Rituals pakket en pakketten die zijn samengesteld in Hollandse, Oosterse of Italiaanse sfeer. Tijd om alvast na te denken wat jij je personeel dit jaar voor pakket geeft dus.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 
 
reacties
 
Jasper - DrankCadeau  |   | 
15-06-2020
 | 
12:14 uur
In 2019 was dat inderdaad goed nieuws. De grote vraag is wel hoe deze markt zich dit jaar zal ontwikkelen. In hoeverre zullen bedrijven bereid zijn ook dit jaar weer budget te reserveren voor relatiegeschenken en kerstpakketten. En in hoeverre zullen die budgetten verschillende t.o.v. de voorgaande jaren. We zullen het gaan zien.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10