zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Waarom duurzaam ondernemen zo gek nog niet is

4 januari 2016 - Duurzaamheid is al een tijd geen trend meer, 60 procent van de Nederlandse MKB-bedrijven houdt zich hier namelijk al mee bezig. Toch hebben managers vaak nog een onduidelijk beeld van duurzaamheid en ‘groen’ leven.

De perceptie van duurzaamheid is onder managers dan ook eerder spottend dan positief. Zonde, want effectief duurzaam ondernemen loont en leidt meer dan eens tot zakelijk succes. Eneco legt uit waarom.


 
Het is meer dan een trend
Duurzaam is ‘hot and happening’. Mogelijk is dat ook de reden dat het bedrijfsleven er nog deels met achterdocht naar kijkt. Ze zien het als een tijdelijke trend, een fase. Maar duurzaamheid is meer dan een trend! Het aantal duurzame producten en diensten neemt in rap tempo toe. De overheid en financiële wereld maken er in bulk gebruik van. En ook energieleveranciers merken een sterk stijgende vraag naar zonnepanelen en andere ‘groene’ dienstverlening. De verwachting is dat dit in de komende jaren alleen maar toe gaat nemen. Mede daarom kunnen managers niet achterblijven en moeten ze meegaan in de stroom van duurzaam ondernemen.
 
Meer marge
‘Je betaalt zeker voor die Q’, zei iemand eens schertsend over supermarkt Marqt. Het klopt wel dat biologische, groene producten vaak iets meer kosten dan de niet-duurzame tegenhanger. Niet voor niets ontvangen deze – met veel aandacht ontwikkelde – producten een duurzaamheidskeurmerk. Maar de extra kosten, voor vrije uitloop-eieren bijvoorbeeld, nemen consumenten graag op de koop toe. Sterker nog: ze betalen er graag meer voor. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt namelijk dat maar liefst 40 procent van de consumenten de voorkeur heeft voor producten met een duurzaamheidskeurmerk. En 25 procent van de consumenten is bovendien bereid om meer te betalen voor een duurzaam product. Die hogere kwaliteitskosten leiden uiteindelijk tot een hogere omzet voor de desbetreffende leverancier.
 
Besparen is nooit verkeerd
Met moderne technologie hoeven bedrijven ook geen complexe bedrijfstransformatie te ondergaan om groener te worden. Het naleven van een duurzame bedrijfsvoering wordt steeds makkelijker. Maar meestal is het niet de bedrijfsvoering die aanpassing vereist, maar de gebruiken en gewoonten van de medewerkers en het management. Denk dan aan de energie die verloren gaat in kantoren en apparaten die niet efficiënt worden gebruikt.
 
Tegenwoordig bestaat er slimme technologie die dit onnodig verbruik geautomatiseerd tegengaat. Je kunt dan denken aan systemen die de energie beheren naar de behoefte van uw kantoorpand. Zo kunnen sensoren beweging vaststellen en bepalen of er iemand in de ruimte aanwezig is of niet. Indien dat niet het geval is, schakelt zo’n systeem het licht en de verwarming uit.
 
Een voorbeeld van een dergelijk slim systeem is Toon®. Deze thermostaat is voor zowel consumenten als ondernemers en managers te bedienen via elk gewenst mobiel device. Het regelen van de klimaatbeheersing op kantoor is op deze manier een fluitje van een cent. En nog belangrijker: doelbewust omgaan met het energieverbruik ziet u terug op de energierekening. Deze zal een stuk lager uitvallen nu er niet meer onnodig energie verloren gaat.
 
Goed voor het bedrijfsimago
Als kleinbedrijf sta of valt u ten slotte met een goed of slecht imago. Het is daarom belangrijk dat consumenten, maar ook eigen medewerkers, een positief beeld van uw organisatie hebben. Nu het milieu en de natuur hot topics zijn, is het voor bedrijven immers risicovol om hier helemaal niks mee te doen. Het kan zomaar leiden tot reputatieschade. Vooral via social media, waar elke criticus zijn mening kan uiten en delen.
 
Het omgekeerde is echter ook waar: door duurzaam ondernemen is een nieuwe doelgroep te benaderen. Millennials (generatie geboren tussen 1980 en 2000) staan in het bijzonder bekend een grote bijdrage te willen leveren aan een duurzamere, schonere wereld. Zij voelen zich veel sterker verbonden tot duurzame ondernemingen, dan tot bedrijven die geen rekening houden met de eindige grondstoffen van Moeder Natuur. Het is dan ook prettig wanneer deze werknemers zich kunnen vinden in de bedrijfsstrategie. Een trotse medewerker is immers ook vaak een meer tevredener, productiever en loyalere medewerker.
 
Duurzaam ondernemen en het groener maken van uw bedrijf kent vele voordelen. Er zijn tal van kleine investeringen die u kunt doen, die grote resultaten hebben. Laat u dus eens informeren over de mogelijkheden voor uw organisatie. Zo heeft Eneco voor het MKB de Vaste Contactpersoon in het leven geroepen. Door een dagje mee te draaien leert deze persoon uw bedrijf kennen en helpt u vervolgens bij het beantwoorden van vragen over energie en duurzame kansen. Want ook voor kleinere bedrijven is duurzaamheid reden voor succes in groei, voor het verhogen van de omzet en het uitbreiden van de afzetmarkt. Daarnaast kunt u met behulp van zijn advies ook nog is uw energiekosten verlagen. Duurzaamheid ondernemen loont, maak gerust een vrijblijvende afspraak met een Vaste Contactpersoon van Eneco.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 
 
reacties
 
Hoverboardwijzer.nl  |   | 
17-02-2016
 | 
16:23 uur
Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Hopelijk gaan steeds meer ondernemers hier aandacht aan besteden
Mike  |   | 
25-02-2016
 | 
13:35 uur
Zo lang het niet voor iedereen voordeliger is om te doen, zal duurzaam ondernemen een ondergeschoven kindje blijven.
Dat moet ook nog eens wereldwijd het geval zijn en de rol van China en andere opkomende landen wordt steeds groter en daar kan het westen weinig invloed op uitoefenen.
Hoverboard kopen  |   | 
9-03-2017
 | 
16:29 uur
Het zal inderdaad steeds belangrijker worden om het allemaal op een duurzame manier aan te pakken. Gelukkig realiseren steeds meer ondernemers zich dit!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10