zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Onlinetaalkompas voor Nederlandse ondernemers in Belgie

26 juli 2013 - De inhoud van dit persbericht is niet afkomstig van de redactie van Managersonline.nl en derhalve niet journalistiek getoetst.

Doeltreffende commerciële communicatie in Vlaanderen? Schrijf.be deelt zijn richtlijnen op www.Schrijf.be/nedervlaams.pdf.

Nederlandse bedrijven die hun pijlen richten op de Belgische markt? Zij krijgen een taalkundig kompas in de vorm van een white paper over ‘Nedervlaams’. Het Vlaamse tekstbureau Schrijf.be presenteert er zijn richtlijnen voor doeltreffende commerciële taal, in Vlaanderen én in Nederland.


Dure taalmissers


"Een klant verliezen? In één seconde gebeurd!", vertelt Schrijf.be-bedrijfsleider Wim Van Rompuy. "Neem nu het eenvoudige ‘voormiddag’. In Nederland begint die na 12 uur, maar voor Belgen zit hij er dan al op."

Is dat dan een probleem? "Ja, bijvoorbeeld als Nederlandse bedrijven zo hun openingsuren aan­duiden. En Vlaamse prospects een hele ochtend – in de vóórmiddag – vruchteloos bellen. We behoeden onze klanten al tien jaar voor zulke dure taalmissers. En nu gieten we die expertise in één document."

Handleiding voor ‘vervlaamsing’
Nedervlaams bevat een cascadeschema voor vervlaamsing: van standaardtaal tot Niet-standaard-Belgisch-Nederlands. Van Rompuy: "De white paper is onze interne handleiding. Maar net zo goed een hulpmiddel voor elk bedrijf dat in het hele taalgebied actief is. Dat kan onze keuzes integraal overnemen - of ze smeden tot ze zijn visie reflecteren."

Geen taalpuristen
"Beschouw dit alsjeblieft niét als een pleidooi voor Vlaams – óf voor standaardtaal. Wel voor een standaardaanpak. We schieten niet in een ‘taalpuristische’ kramp, maar denken vanuit ons verkoopinstinct mee met Nederlandse bedrijven voor hun Belgische klanten."

Over Schrijf.be
Schrijf.be is een Vlaams tekstbureau. Het schrijft en herschrijft, corrigeert en hertaalt commerciële en zakelijke teksten - ook naar het Belgisch-Nederlands. Zo verwoordt het de producten of diensten van bedrijven, besturen of verenigingen in Nederlands­talige teksten die doen doen. Daarnaast biedt het een waaier van gratis schrijfhulpjes en -tips op www.Schrijf.be/gratis.

Zie ook het pdf-bestand Onlinetaalkompas.pdf

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
Genomineerden DDMA E-mail Campagne 2018 bekend
meer top 10
vacatures
meer vacatures