zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Onlinetaalkompas voor Nederlandse ondernemers in Belgie

26 juli 2013 - De inhoud van dit persbericht is niet afkomstig van de redactie van Managersonline.nl en derhalve niet journalistiek getoetst.

Doeltreffende commerciële communicatie in Vlaanderen? Schrijf.be deelt zijn richtlijnen op www.Schrijf.be/nedervlaams.pdf.

Nederlandse bedrijven die hun pijlen richten op de Belgische markt? Zij krijgen een taalkundig kompas in de vorm van een white paper over ‘Nedervlaams’. Het Vlaamse tekstbureau Schrijf.be presenteert er zijn richtlijnen voor doeltreffende commerciële taal, in Vlaanderen én in Nederland.


Dure taalmissers


"Een klant verliezen? In één seconde gebeurd!", vertelt Schrijf.be-bedrijfsleider Wim Van Rompuy. "Neem nu het eenvoudige ‘voormiddag’. In Nederland begint die na 12 uur, maar voor Belgen zit hij er dan al op."

Is dat dan een probleem? "Ja, bijvoorbeeld als Nederlandse bedrijven zo hun openingsuren aan­duiden. En Vlaamse prospects een hele ochtend – in de vóórmiddag – vruchteloos bellen. We behoeden onze klanten al tien jaar voor zulke dure taalmissers. En nu gieten we die expertise in één document."

Handleiding voor ‘vervlaamsing’
Nedervlaams bevat een cascadeschema voor vervlaamsing: van standaardtaal tot Niet-standaard-Belgisch-Nederlands. Van Rompuy: "De white paper is onze interne handleiding. Maar net zo goed een hulpmiddel voor elk bedrijf dat in het hele taalgebied actief is. Dat kan onze keuzes integraal overnemen - of ze smeden tot ze zijn visie reflecteren."

Geen taalpuristen
"Beschouw dit alsjeblieft niét als een pleidooi voor Vlaams – óf voor standaardtaal. Wel voor een standaardaanpak. We schieten niet in een ‘taalpuristische’ kramp, maar denken vanuit ons verkoopinstinct mee met Nederlandse bedrijven voor hun Belgische klanten."

Over Schrijf.be
Schrijf.be is een Vlaams tekstbureau. Het schrijft en herschrijft, corrigeert en hertaalt commerciële en zakelijke teksten - ook naar het Belgisch-Nederlands. Zo verwoordt het de producten of diensten van bedrijven, besturen of verenigingen in Nederlands­talige teksten die doen doen. Daarnaast biedt het een waaier van gratis schrijfhulpjes en -tips op www.Schrijf.be/gratis.

Zie ook het pdf-bestand Onlinetaalkompas.pdf

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan (1) 
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij (1) 
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (2) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
top10
Corona dwingt tot versneld digitaliseren
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij
Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
CIO’s ervaren druk van digitale transformatie en cloudcomplexiteit
De coronasituatie heeft ook effect op de relatiegeschenkensector
Vijf tips voor managers om corona-burnouts te voorkomen
Waardering tonen belangrijkste voor werkgeluk jongeren
meer top 10