zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Onlinetaalkompas voor Nederlandse ondernemers in Belgie

26 juli 2013 - De inhoud van dit persbericht is niet afkomstig van de redactie van Managersonline.nl en derhalve niet journalistiek getoetst.

Doeltreffende commerciële communicatie in Vlaanderen? Schrijf.be deelt zijn richtlijnen op www.Schrijf.be/nedervlaams.pdf.

Nederlandse bedrijven die hun pijlen richten op de Belgische markt? Zij krijgen een taalkundig kompas in de vorm van een white paper over ‘Nedervlaams’. Het Vlaamse tekstbureau Schrijf.be presenteert er zijn richtlijnen voor doeltreffende commerciële taal, in Vlaanderen én in Nederland.


Dure taalmissers


"Een klant verliezen? In één seconde gebeurd!", vertelt Schrijf.be-bedrijfsleider Wim Van Rompuy. "Neem nu het eenvoudige ‘voormiddag’. In Nederland begint die na 12 uur, maar voor Belgen zit hij er dan al op."

Is dat dan een probleem? "Ja, bijvoorbeeld als Nederlandse bedrijven zo hun openingsuren aan­duiden. En Vlaamse prospects een hele ochtend – in de vóórmiddag – vruchteloos bellen. We behoeden onze klanten al tien jaar voor zulke dure taalmissers. En nu gieten we die expertise in één document."

Handleiding voor ‘vervlaamsing’
Nedervlaams bevat een cascadeschema voor vervlaamsing: van standaardtaal tot Niet-standaard-Belgisch-Nederlands. Van Rompuy: "De white paper is onze interne handleiding. Maar net zo goed een hulpmiddel voor elk bedrijf dat in het hele taalgebied actief is. Dat kan onze keuzes integraal overnemen - of ze smeden tot ze zijn visie reflecteren."

Geen taalpuristen
"Beschouw dit alsjeblieft niét als een pleidooi voor Vlaams – óf voor standaardtaal. Wel voor een standaardaanpak. We schieten niet in een ‘taalpuristische’ kramp, maar denken vanuit ons verkoopinstinct mee met Nederlandse bedrijven voor hun Belgische klanten."

Over Schrijf.be
Schrijf.be is een Vlaams tekstbureau. Het schrijft en herschrijft, corrigeert en hertaalt commerciële en zakelijke teksten - ook naar het Belgisch-Nederlands. Zo verwoordt het de producten of diensten van bedrijven, besturen of verenigingen in Nederlands­talige teksten die doen doen. Daarnaast biedt het een waaier van gratis schrijfhulpjes en -tips op www.Schrijf.be/gratis.

Zie ook het pdf-bestand Onlinetaalkompas.pdf

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10