zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

70-20-10 Model: waarom dit model onmisbaar is

4 november 2022 - Geschoolde medewerkers in dienst hebben die weten wat ze doen - dat wil iedere manager. Vanwege de snelle innovaties op de werkvloer, met name op digitaal vlak, wordt het steeds belangrijker dat medewerkers kennis opdoen op de werkvloer zelf. Hoe maakt u dit mogelijk? Het 70-20-10-model zou zomaar het antwoord op uw vraag kunnen zijn.
 

Wat is het 70-20-10-model?


In de jaren ’90 werd het 70-20-10-leermodel ontwikkeld in het Center for Creative Leadership. Momenteel is het een van de belangrijkste leermodellen voor bedrijven.

De ontwikkelaars van het 70-20-10-model creëerden het principe op basis van een studie. 200 leidinggevenden werd gevraagd hoe zij bijleerden tijdens het werk. De resultaten werden gebruikt om het leerprincipe vorm te geven. 

In het begin van de 21e eeuw kreeg het 70-20-10-leermodel meer aandacht, doordat Jay Cross in zijn boek ‘Informal Learning’, advies gaf over hoe informeel leren ondersteund en benut kan worden op de werkvloer.

De getallen 70, 20 en 10 staan voor percentages die een bepaald leerprincipe representeren.
  • 70% - wat medewerkers aan praktijkervaring opdoen op de werkvloer
  • 20% - Wat medewerkers leren door middel van kennisuitwisseling
  • 10% - Wat medewerkers opdoen middels formeel leren

Maak nader kennis met het leermodel

70%
Een onderzoek dat door Edgar Dale werd uitgevoerd toonde aan dat volwassenen 80% van hun kennis opdoen door zelf te ervaren. De 70% van het 70-20-10-model geeft medewerkers de ruimte op een natuurlijke manier te leren en persoonlijke ontwikkeling te ondergaan. Het is een vorm van informeel leren. Het helpt medewerkers beter te presteren door activiteiten uit te voeren die binnen hun takenpakket vallen.

20%
20% leren medewerkers middels sociaal leergedrag. Ze doen kennis en vaardigheden op door feedback van collega's te ontvangen. Een goed voorbeeld is 'Dare-to-share', het British Telecomproject. Medewerkers brachten uitdagingen op de werkvloer in kaart door korte video’s te maken van een probleem om vervolgens te laten zien hoe ze dit probleem oplosten. Dit project motiveerden medewerkers hun kennis te delen, waardoor iedereen er profijt van kon hebben. Zulke projecten verhogen de productiviteit en betrokkenheid van iedere medewerker.

10%
De 10% van het 70-20-10-model beslaat alle formele leertrajecten. Denk daarbij aan e-learning, trainingen, opleidingen, seminars, presentaties en workshops. Het is een systematische manier van leren. Veel van het formele leren gebeurt tijdens de opleiding. Zodra een carrière is gestart, leren medewerkers meer in de praktijk en blijft ongeveer 10% van het totale leerproces over voor formele bijscholing.

De voordelen van het 70-20-10-model
  • Het is efficiënter en goedkoper – het leertraject verloopt snel en er is minder investering in formele scholing nodig.
  • Medewerkers zijn altijd up-to-date en reeds opgedane kennis heeft geen tijd om weg te zakken.
  • Leren volgens het 70-20-10-model wordt steeds eenvoudiger, doordat er verschillende apps zijn die dit principe ondersteunen en het effectiever maken.

Conclusie over het 70-20-10 model
De toepassing van dit nuttige leermodel kan bijdragen tot de optimale opleiding van werknemers. Dit betekent niet alleen dat werknemers altijd over de meest actuele kennis beschikken, maar ook dat zij zich altijd op hun gemak voelen in het bedrijf.

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10