In de jaren ’90 werd het 70-20-10-leermodel ontwikkeld in het Center for Creative Leadership. Momenteel is het een van de belangrijkste leermodellen voor bedrijven.
De ontwikkelaars van het 70-20-10-model creëerden het principe op basis van een studie. 200 leidinggevenden werd gevraagd hoe zij bijleerden tijdens het werk. De resultaten werden gebruikt om het leerprincipe vorm te geven.
In het begin van de 21e eeuw kreeg het 70-20-10-leermodel meer aandacht, doordat Jay Cross in zijn boek ‘Informal Learning’, advies gaf over hoe informeel leren ondersteund en benut kan worden op de werkvloer.
De getallen 70, 20 en 10 staan voor percentages die een bepaald leerprincipe representeren.
70% - wat medewerkers aan praktijkervaring opdoen op de werkvloer
20% - Wat medewerkers leren door middel van kennisuitwisseling
10% - Wat medewerkers opdoen middels formeel leren
Maak nader kennis met het leermodel
70%
Een onderzoek dat door Edgar Dale werd uitgevoerd toonde aan dat volwassenen 80% van hun kennis opdoen door zelf te ervaren. De 70% van het 70-20-10-model geeft medewerkers de ruimte op een natuurlijke manier te leren en persoonlijke ontwikkeling te ondergaan. Het is een vorm van informeel leren. Het helpt medewerkers beter te presteren door activiteiten uit te voeren die binnen hun takenpakket vallen.
20%
20% leren medewerkers middels sociaal leergedrag. Ze doen kennis en vaardigheden op door feedback van collega's te ontvangen. Een goed voorbeeld is 'Dare-to-share', het British Telecomproject. Medewerkers brachten uitdagingen op de werkvloer in kaart door korte video’s te maken van een probleem om vervolgens te laten zien hoe ze dit probleem oplosten. Dit project motiveerden medewerkers hun kennis te delen, waardoor iedereen er profijt van kon hebben. Zulke projecten verhogen de productiviteit en betrokkenheid van iedere medewerker.
10%
De 10% van het 70-20-10-model beslaat alle formele leertrajecten. Denk daarbij aan e-learning, trainingen, opleidingen, seminars, presentaties en workshops. Het is een systematische manier van leren. Veel van het formele leren gebeurt tijdens de opleiding. Zodra een carrière is gestart, leren medewerkers meer in de praktijk en blijft ongeveer 10% van het totale leerproces over voor formele bijscholing.
De voordelen van het 70-20-10-model
Het is efficiënter en goedkoper – het leertraject verloopt snel en er is minder investering in formele scholing nodig.
Medewerkers zijn altijd up-to-date en reeds opgedane kennis heeft geen tijd om weg te zakken.
Leren volgens het 70-20-10-model wordt steeds eenvoudiger, doordat er verschillende apps zijn die dit principe ondersteunen en het effectiever maken.
Conclusie over het 70-20-10 model
De toepassing van dit nuttige leermodel kan bijdragen tot de optimale opleiding van werknemers. Dit betekent niet alleen dat werknemers altijd over de meest actuele kennis beschikken, maar ook dat zij zich altijd op hun gemak voelen in het bedrijf.