zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?

23 september 2022 - Het is altijd vervelend als er een arbeidsconflict ontstaat. Beide partijen ervaren een vervelende sfeer en willen graag dat het wordt opgelost. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor het oplossen van een arbeidsconflict. Wil je weten wat je moet doen in het geval van een arbeidsconflict, lees dan dit artikel.

Hoe ontstaat een arbeidsconflict?


Een arbeidsconflict kan om allerlei redenen ontstaan. Een werknemer kan het bijvoorbeeld oneens zijn met bepaalde onderdelen van een contract. In dat geval moeten de werkgever en de werknemer proberen een oplossing te vinden. Het kan ook zo zijn dat een werknemer het niet eens in met de manier waarop werkzaamheden worden uitgevoerd. Soms zijn bepaalde procedures van werkzaamheden onduidelijk of onlogisch voor de werknemer. 
Deze ontevredenheid kan leiden tot een nare sfeer op de werkvloer. Ook zal de motivatie van de werknemer dalen en zal het werk wellicht minder goed uitgevoerd worden. In sommige gevallen meldt een werkgever zich zelfs vaker ziek. Dit zijn allemaal zaken die nadelig zijn voor het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat jij als werkgever hier iets aan doet.

Wat te doen bij een arbeidsconflict?
Arbeidsconflicten zijn in veel gevallen onderling op te lossen. Is een werknemer het niet eens met de gang van zaken binnen het bedrijf, bespreek dit dan. Luister naar de argumenten van de werknemer en denk na over een oplossing. Wellicht kunnen zaken inderdaad anders worden aangepast. Alleen al het oprecht luisteren naar een werknemer zorgt ervoor dat deze zich gehoord voelt. 
In sommige gevallen is het goed om juridisch advies te vragen. Soms worden de zaken wettelijk zo ingewikkeld dat er een jurist nodig is om tot een goede oplossing te komen. Is een werknemer het bijvoorbeeld niet eens met een contract, dan kan deze vaak niet zomaar gewijzigd worden. Er is een jurist voor nodig om te kijken wat de mogelijkheden zijn. 

Een arbeidsconflict voorkomen
Het is het allerbeste om arbeidsconflicten zo veel mogelijk proberen te voorkomen. Het ontstaan van een arbeidsconflict kan vervelende gevolgen hebben. Werknemers zijn minder gemotiveerd en doen daardoor minder hun best. Sommige werkgevers zijn geneigd om daarom loon in te houden, maar dit kan niet zomaar. Zorg ervoor dat je hierbij juridisch wel in je recht staat. Een werknemer kan anders een incassobureauinschakelen om het loon alsnog te vorderen. 
Ga altijd in gesprek met je werknemers en zorg ervoor dat ergernissen boven tafel komen. Alleen zo houd je grip op de klachten die je werknemers hebben en kan je ze tijdig aanpakken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10