Online professionaliteit uitstralen doe je met deze vijf tips
29 oktober 2021 -
Het is voor organisaties steeds belangrijker geworden om online vindbaar te zijn. Ook als manager zal je er alles aan doen om de naamsbekendheid van je organisatie te verbeteren op het web. Denk aan het delen van berichten via sociale kanalen, het aanschrijven van online media in de buurt van een fysieke vestiging, enzovoorts. Onderdeel van je online activiteiten is het onderhouden van een website. Tegenwoordig heb je aan een simpel hosting pakket en een domeinnaam voldoende. Zelf een website bouwen betekent al lang niet meer, dat je een ervaren programmeur in dienst moet nemen. Er zijn diverse platforms waarop je een website met een paar muisklikken in elkaar kunt zetten.
Dit artikel geeft je vijf tips, die helpen om online professionaliteit uit te stralen. Een website of bijvoorbeeld een pagina op een sociaal platform dient als het online visitekaartje van je bedrijf.
Tip 1: zorg voor een overkoepelende huisstijl
Zorg dat de huisstijl die je voor een website gekozen hebt ook terugkomt op pagina’s op sociale media als Facebook en Instagram. Een bezoeker moet direct herkennen dat zo’n pagina van jouw bedrijf is.
Tip 2: pas het kleurgebruik aan op je doelgroep
De kleuren die je in een huisstijl terug laat komen moeten aansluiten op de doelgroep van je organisatie. Kies bijvoorbeeld voor blauw of grijs bij een zakelijke doelgroep. Een jongere doelgroep spreek je aan met meer opvallende kleuren als rood en geel.
Tip 3: zoek de interactie op met consumenten
Sociale netwerken zijn uitermate geschikt voor het aangaan van de interactie met de doelgroep van je bedrijf. Stel een vraag aan volgers, bied een leuke winactie aan bij de introductie van een nieuw product in je assortiment, enzovoorts. Het is een nieuwe vorm van een nieuwsbrief!
Tip 4: reageer snel bij vragen of opmerkingen
Wanneer een consument een vraag heeft of een opmerking plaatst onder een bericht, is het belangrijk deze snel te beantwoorden. Doe je dit niet, dan schaadt het de reputatie van je bedrijf. Zie online kanalen als onderdeel van de klantenservice en zorg dat ze net zo actief beheerd worden als je telefoon en e-mailaccount.
Tip 5: wees vindbaar met relevante content
Belangrijk bij het benutten van online kansen is dat je zichtbaar en vindbaar bent. Voeg voortdurend nieuwe content toe aan je website. Dit verbetert de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten. Ook zorgt nieuwe content voor het terugkeren van eerdere bezoekers.