zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?

11 juni 2021 - Een bedrijfsovername is een ingrijpende beslissing. Zowel voor de koper als de verkoper. Er zijn verschillende redenen te noemen waarom iemand een bedrijf wil kopen of verkopen. Een bedrijf verkopen kan nodig zijn omdat er geen opvolger is of omdat het betreffende bedrijfsonderdeel niet langer past bij de corebusiness van een organisatie. 

Een bedrijf kopen kan wenselijk zijn omdat het vanuit strategisch oogpunt wenselijk is om een activiteit toe te voegen aan je bestaande onderneming.  Er zijn twee partijen betrokken bij een bedrijfsovername. De koper en de verkoper. Door de toenemende vergrijzing zetten veel oudere ondernemers hun bedrijf in de etalage. In dit artikel nemen we de verschillende redenen om een bedrijf te kopen of te verkopen onder de loep en leggen we uit welke stappen je kunt ondernemen in de oriënterende fase. 


 
Waarom kopen?
Veel ondernemers zijn door het huidige economische klimaat geneigd om een bedrijf te kopen in plaats van er zelf één te beginnen. De rente is laag en geldverstrekkers zijn eerder bereid om te investeren. Er zitten veel voordelen aan de overname van een bestaande onderneming. Je neemt daarmee namelijk ook de reputatie en merknaam, gekwalificeerd personeel en het bestaande klantenpakket over. De kans op succes wordt daardoor aanzienlijk vergroot.
 
Kopen versus zelf starten
Er is veel voor te zeggen om een bedrijf aan te kopen. Natuurlijk kun je ook van de grond af zelf een bedrijf starten maar dan heb je wel lange adem nodig. Wat voor jou het beste werkt ligt helemaal aan je doel en je persoonlijkheid. Als je gek bent op pionieren is zelf een bedrijf opzetten een goed idee, maar als je verder wilt bouwen aan een bestaande basis is een overname meer iets voor je. Voor de eerste moet je een echte ondernemer zijn, voor de tweede optie meer een manager. Daarbij komt dat een geldverstrekker eerder investeert in een bedrijf met een bestaande cashflow. 
 
Waarom verkopen?
Er zijn verschillende redenen waarom een ondernemer zijn bedrijf of een deel van het bedrijf wil verkopen. Bij een familiebedrijf kan dat het gebrek aan opvolging zijn, in een ander geval kan een organisatie besluiten dat een bepaalde bedrijfstak niet meer past bij de rest. Hoe dan ook, er zijn een aantal elementen die meespelen bij een bedrijfsovername. Uiteraard de vraagprijs en de werkelijke waarde. Het werkkapitaal en het klantenbestand. Eventuele schulden en het toekomstperspectief. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
70 procent Europese organisaties zet al AI in
meer top 10