zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?

7 mei 2021 - Third party cookies lijken hun langste tijd te hebben gehad, nu onder meer Google heeft aangegeven in te zetten op first party data. Ook diverse browsers hebben hun beleid rondom het opslaan en vergaren van third party cookies gewijzigd in de afgelopen maanden.

Wat betekent dit voor ondernemers? Profiteren gebruikers van deze wijzigingen? In dit artikel lees je er meer over. Verschillende bedrijven hebben inmiddels een volgende stap naar een toekomst met de focus op first party data gezet. Kijk bijvoorbeeld eens naar GTM server sided bij Happy Idiots. Een manier van het opslaan en verwerken van data, welke veel kan betekenen voor bedrijven. 



Definitie van het vergaren van first party data 
First party data kent verschillende vormen. Zo kun je denken aan de e-mailadressen en adresgegevens van bezoekers, aan transactiedata nadat zij een aankoop hebben gedaan in je webshop, enzovoorts. Ook informatie over het gedrag van bezoekers op je website is er een voorbeeld van. Deze data wordt pas interessant, wanneer je de verschillende databronnen met elkaar weet te combineren. Kijk bijvoorbeeld via welke route een klant uiteindelijk op de pagina is gekomen om af te rekenen. Welke producten werden samen besteld? Hoe kun je ook andere klanten gedurende de afgelegde route wijzen op interessante, relevante extra producten op basis van de vergaarde data? Enzovoorts. 

GTM server sided verschilt van het oude data vergaren 
Voorheen was het gebruikelijk dat grote bedrijven als Google en Facebook cookies verzamelden op je website. Deze cookies, third party cookies voor Google, werden opgeslagen op de servers van deze grote partijen. Met GMT server sided verandert dit! De cookies worden niet langer op de servers van externe partijen opgeslagen, maar op een klein stukje afgesloten server die je zelf kunt beheren. Op deze manier waarborg je de privacy van je bezoekers. Let op, het opslaan van deze cookies is nog altijd alleen toegestaan wanneer een bezoeker hier toestemming voor heeft gegeven. 

Toekomst van GTM server sided 
Met GTM server sided wordt er de komende jaren steeds meer mogelijk, op het gebied van het omzetten van ruwe data naar waardevolle informatie. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van machine learning data pipelines, die je meer kunnen vertellen over het bezoekersgedrag van consumenten. Of wat te denken van het combineren van offline conversies met online conversies. Het helpt je te bepalen hoe goed je momenteel presteert als bedrijf en waar kansen liggen om deze prestaties verder te optimaliseren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10