zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door

18 juni 2020 - Het Nederlandse wegennet wordt steeds meer uitgebreid met elektrische auto’s. Sinds januari dit jaar rijden er 107.000 volledig elektrische auto’s rond, een stijging van 62.000 ten opzichte van 2019. Dat autorijden ook duurzaam kan, hebben zowel de consument als de ondernemers inmiddels begrepen. 

Steeds vaker bieden ondernemers hun werknemers elektrische voertuigen aan. Sinds 2020 geldt een verhoogd bijtellingstarief van 8 procent. In 2019 was dit nog 4 procent. Daarom probeerde zoveel mogelijk zakelijke bestuurders in december nog auto's op kenteken te krijgen, zodat ze het verlaagde bijtellingspercentage konden toepassen. Ook bijvoorbeeld leasebedrijven wilden zoveel mogelijk elektrische auto's in 2019 registreren, zodat ze in 2020 konden adverteren met een bev met 4 procent bijtelling.



Elektrische auto's beginnen gemeengoed te worden. Grote ondernemers hebben hun parkeerplaatsen heringericht zodat de e-cars naast elkaar geparkeerd kunnen worden waar de laadpalen zijn geplaatst. Ook de consument heeft vaak behalve de auto ook een laadpaal naast het huis staan, zodat deze opgeladen kan worden.

Slimme laadpalen
Vorig jaar september heeft de regering  5 miljoen euro gereserveerd voor zogeheten slimme laadpalen waaraan je je e-auto kunt koppelen om niet alleen te laden, maar ook te ontladen. Van dat geld zijn bijna 500 slimme laadpalen gesubsidieerd en geplaatst binnen 21 gemeenten van Nederland. Het ontladen is vooral fijn voor energiebedrijven. Als er veel vraag naar stroom is en veel aangesloten e-auto's kunnen die stroom leveren, hoef je geen dure noodstroomcentrale aan het werk te zetten. In ruil voor het afstaan van wat kWh's krijgen de eigenaren van die auto's dan wat winst op hun stroom.

Duurzaamheid
Er komen steeds meer verbeteringen bij die het leven aangenamer maken, dit gaat hand in hand met duurzaamheid. Alfen is een specialist op het gebied van energie oplossingen. Zowel de zakelijke markt als de consument heeft baat bij slimme oplossingen. Denk aan het bouwen van energieopslagsystemen, het op maat maken van transformatorstations en het installeren van oplaad- en ontlaadsystemen. Samen vormen zij een groot onderdeel van de energietransitie. Als het betaalbaar is zal deze transitie een nog grotere omvang krijgen. Maar deze rol is vooral toebedeeld aan de overheid. De energiewet is gebaseerd op een traditioneel energiemodel waar de centrale productiecapaciteit centraal staat. Nu de samenleving wordt ingericht om nu als  in de toekomst zelf energie te scheppen en te gebruiken, is deze regelgeving ouderwets en achterhaald. Als de overheid de juiste randvoorwaarden schept zal de energietransitie zeer waarschijnlijk een snellere toevlucht nemen. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10