zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Hoe pas je WhatsApp marketing toe in je marketingstrategie?

23 april 2020 - De populariteit van smartphones heeft zich in het afgelopen decennium razendsnel ontwikkeld. De telefoon is lang niet meer het apparaat waarmee alleen in nood gebeld kon worden. We zoeken er het laatste nieuws mee op, we checken onze mailtjes en sluiten er tegenwoordig massaal een telefoon verzekering voor af. Dat laatste geeft aan dat we de telefoon niet willen missen! Zou deze kapot gaan, dan moet er zo snel mogelijk een alternatief zijn. Het liefst zonder opnieuw honderden euro’s uit te moeten geven. Onderdeel van de sterke groei in het gebruik van smartphones zijn apps. WhatsApp is daar wellicht een van de belangrijkste voorbeelden van. We gebruiken WhatsApp om familie en vrienden op de hoogte te houden, te bellen middels een videoverbinding, enzovoorts.
 

Ook zakelijk neemt het gebruik van WhatsApp als communicatiemiddel toe. Niet alleen tussen collega’s op de werkvloer, maar ook tussen bedrijven en consumenten. Een consument wil snel antwoord hebben op zijn of haar vraag, waarbij WhatsApp een geschikt hulpmiddel is. Bedrijven hoeven niet constant telefonisch bereikbaar te zijn, maar beantwoorden vragen middels een kort chatbericht. Gebruikt men WhatsApp al bij jou op de werkvloer?



WhatsApp is niet alleen interessant voor de klantenservice
Niet alleen om vragen van consumenten te kunnen beantwoorden is het gebruik van WhatsApp interessant. Zet deze tool ook in als onderdeel van je marketingstrategie! Bij online marketing is alles gericht op het vergroten van de betrokkenheid van een consument. Het sterk groeiende aantal websites en webwinkels maakt dat voor nagenoeg iedere partij een gelijkwaardige concurrent te vinden is. Des te groter de betrokkenheid van een consument bij je bedrijf, des te kleiner is de kans dat deze overstapt. We vergroten de betrokkenheid van de consument door social media in te zetten. Bedrijven werken bijvoorbeeld steeds vaker met pagina’s op Facebook en Instagram, waar zij de interactie opzoeken met hun klanten.

Delen van nieuwsberichten via WhatsApp
Er zijn verschillende partijen die WhatsApp momenteel al gebruiken voor het vergroten van de reeds beschreven betrokkenheid van consumenten. Zo biedt Metronieuws de mogelijkheid om dagelijks het laatste en meest belangrijke nieuws via WhatsApp toegestuurd te krijgen. Je hoeft je hiervoor maar een keer aan te melden en ontvangt de berichten vervolgens automatisch! Betalen is vanzelfsprekend niet noodzakelijk.
 
Ook Nieuwsuur biedt een dergelijke service aan. Deze partij stuurt je gedurende de dag onderwerpen die ’s avonds in het televisieprogramma besproken worden. Handig, want zo weet je vooraf of het de moeite waard is om het programma te bekijken! Net als bij Metro Nieuws hoeft niet betaald te worden voor deze dienst. Het maximum aantal berichten per dag ligt voor beide diensten op drie.

Fear of Missing Out
De service die diensten als Metro Nieuws en Nieuwsuur bieden is gebaseerd op de Fear of Missing Out, vaak afgekort tot FOMO. Deze term speelde op in de tijd waarin Bitcoin sterk aan waarde won. Het stond voor de mensen die investeerden op het moment dat de waarde op nagenoeg z’n hoogste punt stond. Mensen wilden met hun investering profiteren van de stijging en hadden het gevoel dat ze iets zouden missen als ze dat niet zouden doen. Het gevoel van Fear of Missing Out speelt op veel meer vlakken. Denk aan jongeren die hun pagina’s op sociale netwerken ieder kwartier vernieuwen. Of wat te denken van mensen die hun app voor mails om het half uur bekijken? Ook het op de hoogte willen zijn van het laatste nieuws is een voorbeeld van deze FOMO.

Zelf inspelen op de Fear of Missing Out
Ook als bedrijf kun je WhatsApp inzetten om in te spelen op de Fear of Missing Out. Het is sterk afhankelijk van hetgeen je aanbiedt, wat de beste manier is om WhatsApp te gebruiken. Hoewel een dienst via WhatsApp altijd gratis aangeboden wordt, is dit in de praktijk natuurlijk niet zo. Een afnemer van de dienst deelt informatie met een bedrijf. Dit kan alleen het telefoonnummer zijn, maar bijvoorbeeld ook een combinatie van het telefoonnummer, een profielfoto en wellicht zelfs de tijden waarop deze het meest online is. Voor een bedrijf is het immers zichtbaar op welk moment een bericht gelezen wordt.

Breng de doelgroep van je organisatie in beeld
Als webwinkel zou je WhatsApp in kunnen zetten om goed bereikbaar te zijn bij vragen, maar ook om bijvoorbeeld acties te delen. Vervang de traditionele nieuwsbrief voor enkele berichten via WhatsApp. Doe dit niet te vaak, want dat schrikt gebruikers af! Het aantal van maximaal drie berichten per dag is voor een webshop wellicht al aan de hoge kant. Door een dergelijke dienst aan te bieden krijg je een goed beeld van de doelgroep van je webwinkel. Wie melden zich aan? In welke leeftijdsgroep bevinden deze mensen zich? Het helpt je om ook andere marketingcampagnes van je bedrijf verder te optimaliseren.
 
Tip: kijk eens om je heen naar andere partijen, die WhatsApp inzetten als onderdeel van hun marketingstrategie. KLM, NS en Uber zijn hier voorbeelden van. 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10