zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

In 10 stappen meer grip op je werk

5 april 2020 - Blijft je inbox maar volstromen met e-mails en zie je even niet meer hoe je door al die to-dolijstjes komt? Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. Meer dan 1 miljoen mensen loopt het risico op een burn-out of andere werkgerelateerde klachten, volgens onderzoek van TNO. Het goede nieuws: aan werkstress kun je zelf iets doen. Als je deze 10 stappen volgt, krijg je meer grip op je werk en doe je meer in minder tijd.
 

Stap 1. Maak een takenlijst


Maak elke ochtend een takenlijst die realistisch is om uit te voeren. Wijk hier zo min mogelijk vanaf. Een takenlijst helpt je te focussen op de taken die echt belangrijk zijn en geeft meer rust in je hoofd. Dat kan op papier of in je (digitale) agenda, maar hier zijn ook veel handige apps voor. Meer weten? David Allen schreef er het boek Getting Things Done over.
 
Stap 2. Plan tijd in voor je e-mail
Wanneer je jezelf continu laat afleiden door e-mailnotificaties, komt dat verslag of plan waar je aan werkte nooit af. Spreek met jezelf af dat je maximaal drie keer op een dag je mailtjes checkt. Om verwachtingen te managen kun je standaard je out-of-office aanzetten waarin je de tijden zet dat je je mail checkt. Als het echt dringend is kunnen mensen dan bellen of appen.
 
Stap 3. Zet je agenda centraal
Rick Pastoor, Head of Product bij digitale nieuwskiosk Blendle, schreef het boek Grip. Hij zweert bij zijn agenda en adviseert álles hierin te noteren: reistijd, voorbereidingstijd van een afspraak, lunchtijd en alle taken, zowel werk als privé. Zorg voor precieze en behapbare taken (niet: aan plan X werken, maar: hoofdstuk 2 uittypen), label ze en gebruik bij voorkeur een digitale agenda om afspraken te kunnen delen.
 
Stap 4. Zeg vaker nee
Vraagt je werkgever of collega of je een extra taak wilt doen? En weet je eigenlijk van tevoren al dat dit niet gaat lukken? Geef het aan en plan de taak in wanneer het wel past. Je hebt maar zoveel uren in een werkdag en taken afraffelen komt de kwaliteit niet ten goede.
 
Stap 5. Stop met uitstellen
Taken waar je tegenop ziet, schuif je snel voor je uit. Dat maakt het alleen maar moeilijker. Begin de dag met de zwaarste taak en bewaar de makkelijkere klusjes voor later op de dag, wanneer je minder energie hebt. Zo beloon je jezelf. Kost een taak minder dan vijf minuten? Doe hem dan meteen.
 
Stap 6. Creëer lucht in je agenda
Voorkom dat je elk moment van de dag, iedere dag van de week, iets te doen hebt. Reserveer witte blokken in je agenda voor helemaal niets. Dat geldt voor zowel je werk- als privéagenda. Dat geeft rust in je hoofd en ruimte voor creativiteit en spontaniteit.

Stap 7. Blijf in beweging
Veel mensen nemen te weinig pauze terwijl dit juist heel belangrijk is. Haal een kop koffie of thee, maak een blokje om in de frisse lucht of doe wat stretchoefeningen. Blijf tijdens je lunch ook niet achter je bureau zitten, dat doet je productiviteit geen goed. Even bewegen is goed voor je lichaam en zorgt voor rust in je hoofd. Daarna kun je weer veel beter focussen.
 
Stap 8. Sluit je af en toe helemaal af
Notificaties op telefoon en laptop uit, koptelefoon aan en in standje volledige focus. In het boek Focus AAN/UIT legt neuropsycholoog Mark Tigchelaar uit welke vier concentratielekken er zijn en hoe je deze dicht. Je leert hoe je je kunt afsluiten van alle prikkels om je heen en in een productieve flow kunt komen.
 
Stap 9. Besteed tijd aan sport en hobby’s
Sportafspraken en tijd voor je hobby’s sneuvelen vaak als eerste bij een volle agenda. Zonde! Een goede work-out of een hobby waar je blij van wordt doet wonderen en werkt heel ontspannend. Daarna kun je met een fris hoofd en vol energie weer aan het werk.
 
Stap 10. Schrijf je gedachten weg
De truc achter effectief werken is het leegmaken van je hoofd. Wanneer je ontspannen bent en er geen zorgen door je hoofd zweven ben je productiever. Blijven er telkens gedachten en taken door je hoofd spoken? Schrijf ze meteen op. Leg ook pen en papier (nee, niet je telefoon…) naast je bed.

Digitale tools
Technologie kan voor stress zorgen, maar helpt ons ook. Deze 3 apps zorgen voor meer rust in je hoofd.
  • Headspace: voor meditatie
  • Things: voor overzichtelijke takenlijstjes
  • Evernote: voor snelle notities
Naast dit stappenplan zijn er nog veel meer manieren om meer grip op je werk te krijgen. Maar een gezonde leefstijl is en blijft de basis om stress, ziekte en burn-out te voorkomen.
Heb je desondanks als werkgever desondanks last van verzuim? Een persoonlijke aanpak helpt bij het verkorten en voorkomen van verzuim. Een verzekering tegen verzuim kan je daarbij helpen.

     

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
meer top 10